Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen (löp)vila under vintern

/
  • Susanne Liukkonen tävlar och tränar grupper i löpning.
  • Vanliga skor eller vinterlöpningsskor, det är frågan. Så länge det inte är halt funkar vanliga bra. Är det väldigt blött eller lerigt där du springer kan du investera i en så kallad gaiter – en slags damask som hindrar att vatten tränger in.
  • Ett bra underställ i exempelvis ull (för den frusna) eller polyester transporterar bort fukt och håller dig torr. Undvik bomull, som lätt blir fuktigt och kyler ner kroppen. Glöm inte reflexvästen när det är mörkt!
  • Det blir en annan typ av löpning på vintern. Tempot är lugnare, men snön ökar motståndet och gör att du får kämpa mer.

Från snöslask och isblanka vägar till djupsnö. Vinterns löppass kan bjuda på en hel del utmaningar.
Men den som vågar sig ut i terrängen får också uppleva gnistrande vackra dagar och knarr under skorna. Dessutom ger den varierande terrängen dig en chans att förbättra löptekniken och få ökad benstyrka.

Annons

Berättar jag att jag håller på med vinterlöpning möts jag inte sällan av skeptiska miner och får svara på några vanliga funderingar.

– Ja, det går att springa även under vintermånaderna. Det kan till och med vara riktigt härligt.

– Nej, du halkar (oftast) inte runt i vanliga löparskor. Men det finns också många varianter med piggar som klarar det mest hala underlag galant.

För den som liksom jag är tokig i löpning är det otänkbart att ha uppehåll under vintern. För det första kan man inte räkna med någon vidare löpform när tävlingssäsongen börjar på vårkanten om man har en flera månader lång paus. För det andra blir inte det driv som får en att vilja ut och springa svagare bara för att termometern visar på minus tio och andedräkten står som rök ur munnen. Gillar du träning med lite utmaningar så kan just detta, tillsammans med drivorna av snö, snarare ha en triggande effekt.

Rätt kläder är A och O. Det är inte fel att frysa lite i början, du får snart upp värmen. Klär du dig i allt för tjocka, täta kläder i "fel" material blir löprundan en jobbig och svettig upplevelse.

Lager på lager är en bra princip, då kan man ta på och skala av beroende på väder. Du behöver inte en helt ny garderob med kläder, men ska du springa ofta och långt kan det vara bra att investera i ett bra underställ som håller dig torr, funktionstights som är smidiga och en lätt löparjacka. Har du samma, tunna jacka året om kan det behövas ett värmande mellanlager när termometern ligger på några minus. Prova dig fram tills du hittar rätt kombination.

Blir du lätt för varm kan en löparmössa och vantar i funktionsmaterial som andas vara en god idé.

Springer du i Sundsvall kan du träffa på löparproffset Susanne Liukkonen ute i terrängen. Hon springer året runt och jag ringer upp för att fråga hur hon lägger upp sin löpträning i vinter.

– Det jag försöker göra är att variera underlaget så att jag inte bara springer där det är upplogat och hårt, det blir nästan samma sak som att springa på asfalt och är inte bra för kroppen. Jag kan välja väg om jag vill springa ett snabbt och hårt pass, men vill jag köra snöpuls så väljer jag ett ställe där det har kommit någon deciemter snö för att få mer motstånd, säger hon.

Upptrampade stigar eller skoterspår funkar bra om man vill ha bra fäste.

– Ett tips är att undvika att springa där alla andra springer, för där blir det lätt halkigt. Våga dig ut på stigarna där det är mjukt och fint, säger Susanne Liukkonen.

Hon börjar sina pass med cirka tio minuters jogg och sedan en paus med stretch.

– Uppvärmning är alltid viktigt, men extra viktigt när det är kallt.

När är det för kallt för att springa ute?

– Man kan absolut springa ner till minus 20 grader. Men är det kallare än minus 15 kanske man inte kör något högintensivt pass utan lugnare jogg, säger löparproffset.

Mitt eget träningsupplägg är att trappa ner löpningen till runt två gånger i veckan under vintern – så länge jag inte är förkyld eller kylan blir för outhärdlig. Däremellan försöker jag passa på att ta igen lite av den styrketräning som jag tappar under sommaren, då nästan all fokus ligger på konditionsbiten.

Förutom att hålla i gång kroppen så gör löpträningen att jag kommer ut i den kalla men härligt uppiggande luften under mörka vinterkvällar. Den största belöningen kommer dock under lediga dagar när jag lyckas pricka in dygnets få ljusa timmar. Under soliga februari, mars och april är det intensiva dagsljuset faktiskt den enda anledning du behöver för att snöra på dig löparskorna och ge dig ut.

Mer läsning

Annons