Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu satsar bilbranschen på vätgas

/
  • Uppfinnaren Olle Tegström som gick bort för några år sedan. Han konstruerade en vätgasbil redan 1985.
  • Räckvidden i Hyundai är på en tank cirka 60 mil. Priset är 629 000 kronor.
  • Toyota Mirai har en räckvidd på 50 mil. Priset börjar på vid 57 500 dollar i USA. Kommer till Sverige nästa år.

Året var 1985.
Uppfinnaren Olle Tegström i Härnösand var först i världen med att bygga en bil med noll i koldioxidutsläpp och endast vatten ut ur avgasröret.
De kommande åren kommer vi att få se flera bilmärken som bygger massproducerade vätgasbilar.

Annons

För två år sedan presenterade Hyundai den första massproducerade vätgasbilen, ix35 Fuel Cell.

I höst introducerar Toyota sin bil, Mirai. Det gör också Mercedes. Och nästa år kommer Honda med vätgas. Åtta tillverkare har skrivit under på att leverera bränslecellsbilar de närmaste åren.

– Vi ser en stor potential för större personbilar och tung trafik där det inte fungerar så bra med elbilar, säger Bengt Dalström informationschef Toyota Sweden.

Toyota började utveckla tekniken redan 1992 och testkörningen startade 2006.

– Vi har under åren tillverkat ett par hundra bilar innan serietillverkningen startade förra året. Sverige står i tur för introduktion 2016, berättar Bengt Dalström.

Sverige ligger långt efter många länder när det gäller utbyggnaden av infrastruktur. Malmö var först ut med en vätgasmack för två år sedan. På Arlanda öppnades en vätgasmack för en månad sedan och Göteborg står nu på tur.

– Vätgas är intressant som bränsle eftersom det är en bra energibärare och ett nationellt bränsle eftersom den går att tillverka inom landet, säger Bengt Dalström.

När Olle Tegström byggde sin vätgasbil var det i ett samarbete med Saab. Han utvecklade en egen vätgastank och lyckades få tekniken att fungera i en vanlig förbränningsmotor.

Undertecknad fick tillfälle att köra bilen och minns att den gick som en gammal traktor. Den hackade fram och toppfarten var som mest 70 km/tim. Det var också explosionsrisker vid en påkörning bakifrån och den glömdes snabbt bort.

Dagens vätgasbilar bygger på en annan teknik. I princip fungerar de som elbilar.

En bränslecell omvandlar vätgas till elektricitet via ett litium jonbatteri som sedan driver bilens elmotor. Det innebär noll i utsläpp.

Bränsleceller fungerar genom att förvandla energi från väte till elektromekanisk energi som driver en eller flera elmotorer. Bränslecellen består av en anod och katod som reagerar med syre och bildar elenergi. Vatten är det enda restprodukten som strömmar ut ur cellen.

Hyundai har planer på en större massproduktion. Om allt går bra kommer man att tillverka över 10 000 vätgasbilar nästa år.

Men för att det ska lyckas måste det byggas ut en infrastruktur där det går att tanka vätgas. Att producera vätgas är dyrt och det blir förluster i omvandlingen till gas.

Men hur miljövänlig tekniken är beror på hur vätgasen framställs.

Den vätgas som produceras idag kommer från naturgas (metangas), vilket är ett fossilt bränsle som ger koldioxidutsläpp. Enligt förespråkarna finns det sätt att framställa miljövänlig vätgas, till exempel genom elektrolys av vatten med hjälp av sol- eller vindkraft.

Vätgas är också komplicerat att lagra eftersom det kräver speciella tankar. De som är kritiska till vätgasen tycker att det är smartare att använda naturgas/biogas som fordonsbränsle direkt.

För att tekniken ska bli en framgång måste det till statliga subventioner och stöd till utbyggnad av tankställen.

I Japan ska man bygga 100 vätgasstationer under 2015 och i Tyskland är målsättningen att komma upp i 1 000 vätgasmackar inom tre år.

EU-kommissionen har satt upp som mål att det ska finnas en vätgasmack var 30:e mil längs europavägarna till 2020.

Mer läsning

Annons