Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så mycket ska ditt barn röra på sig

/
  • Glädjen är kodordet för lyckad motion. Burhan, Josefin, Tom och Hamid skiner upp lite extra i sista låten Marie Nord kör på rörispasset.
  • Nora, Emilia, Jonna och Engla.
  • Allt fler barn är stillasittande, ett faktum som skrämmer idrottslärare och rörisledare Marie Nord.
  • Röris är ett verktyg som skolan kan använda för att få barn aktiverade, hemma tipsar Marie Nord om att hitta på utmaningar och tävlingar – det ska vara kul att röra på sig.
  • Styrka, avslappning och smidighet är tre delar av röris för att få varierad motion.
  • Marie Nord

Att barn spenderar mer tid framför en skärm än på fysisk aktivitet sig blir allt vanligare.
Två timmar rörelse om dagen är rekommenderat – frågan är bara hur man motiverar sitt barn.
– Jag märker att barn är mer stela och orörliga och det oroar mig, säger Marie Nord, idrottslärare.

Annons

För barn i skolålder upp till 18 år rekommenderar Folkhälsan två timmars fysisk aktivitet om dagen. Marie Nord är idrottslärare på Högoms skola i Sundsvall och hon märker tydligt att allt fler barn inte aktiveras tillräckligt.

– Min mission är ju att få barn att känna rörelseglädje. Jag märker att allt för många är orörliga och har dålig koordination, säger hon.

Det som Marie märker fattas mest är vardagsmotionen. Trots att de flesta barnen bor i närområdet så är det få som går eller cyklar till skolan.

– Alla behöver inte satsa för att bli elitidrottare, det är inte det allt handlar om. Det handlar om att hitta ett naturligt sätt till rörelse, säger hon och fortsätter:

– Det gäller samma för barn som det brukar sägas om vuxna: Gå i trappen i stället för att ta hiss, hoppa av en busshållplats tidigare och gå resten och så vidare.

Konsekvenser av att sitta still, oberoende motionsvanor, är bland annat ökad risk för övervikt, bukfetma, typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, enligt 1177 vårdguiden. För varje timme stillasittande följer många risker för ett kortare liv.

– Har man ett barn som inte rör på sig tillräckligt måste man hitta något som motiverar. Att tvinga ut på aktiviteter slutar sällan bra, det kan snarare bli så att barnet tar tio steg bakåt i stället för att utvecklas.

Ett verktyg som Marie använder sig av i sitt yrke som lärare är röris. Hon är utbildad rörisledare och det är ett rörelseverktyg som Friskis och Svettis har framställt just för att få barn mer rörliga. Det är endast utbildade rörisledare som får hålla i passen men det är ett bra sätt att effektivt aktivera barn. Ett helt pass är på 20 minuter. Marie delar ibland upp det för att ta en låt mitt i en lektion för att bryta av.

– Ser jag att många är trötta kan man köra en snabb låt för att ge energi, är eleverna däremot uppe i taket så kan man köra avslappningsövningar. Det är ett jättebra verktyg!

Och på samma sätt menar Marie att man kan göra hemma – skapa utmaningar och genom enkla medel få sina barn mer rörliga.

– Det är aldrig kul att bli tvingad men man kan hitta på utmaningar för att göra små lekar till tävlingar. All rörelse är positiv.

Problemet med att barn är fysiskt inaktiva börjar naturligt med att de vuxna inte skapar möjligheter för det, enligt forskning av Folkhälsan. Därför är det viktigt att som förälder ta ansvaret för både sitt barn och sin egen hälsa.

– Just vardagsmotionen gör så himla mycket. Inom skolan brukar vi säga att 30 minuter rörelse om dagen är bra, och tar man då trapporna i stället så har man vunnit några minuter där. Det behöver inte vara så svårt.

När ska man börja tänka på att aktivera sitt barn?

– Det är viktigt att riktigt tidigt få barn att bli vana vid rörelse, för då kommer de bara att fortsätta. Vill de prova nya sporter så stötta dem! Det gäller att hitta vad som funkar för just den individen.

Mer läsning

Annons