Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Microsoft presenterar WiiStation 360

Annons

Microsofts presskonferens på E3-mässan var fylld av nyheter.

Eller, var den det egentligen?

Mii-avatarer, ”Buzz”-frågesporter och ”Singstar”-spel känns på något sätt väldigt bekant…

Årets E3-mässa kan ha varit den viktigaste någonsin för Microsofts Xbox 360. Fram till dagarna före mässan var konsolen USA:s mest sålda. Under pågående evenemang presenterades statistik som visade på att Nintendo Wii nu seglar upp som nummer ett. Och konkurrenten Sony har visat att det trögstartade maskineriet verkar vara på väg att rulla igång på allvar i kölvattnet av ”Metal Gear Solid 4” (som har visat hur viktigt det fortfarande är med konsolexklusiva ”killer-app”-titlar).

Vad gör Microsoft? Man gör en kovändning och satsar lite extra på ”casual”-publiken, alltså på de som inte spelar spel i vanliga fall. Familjer, kvinnor och äldre. Inget fel i det. Sony och Nintendo har breddat marknaden oerhört med titlar som ”Buzz”, ”Singstar”, ”Wii Sports” och så vidare.

Det som förvånade mig är hur man skamlöst presenterar sina egna varianter av ”Singstar”, ”Buzz” och ett nytt avatar-gränssnitt som ser ut som om man lyft Nintendos Mii-figurer rakt in i den egna konsolen. Dessutom så ska man kunna umgås med sina kompisar i ett virtuellt vardagsrum online. Hallå? ”Playstation Home”, någon?

De brett leende presentatörerna framför nyheterna som om de vore deras egna innovationer. I de egna leden jublar man hysteriskt medan ”gamern” knyter näven i fickan.

Att stjäla poäng från konkurrenter på det här sättet brukar inte ses med blida ögon av hardcore-spelarna. Men nu är det ju inte dem som satsningen riktar sig till.

Den riktar sig till familjer, som antagligen jublar när storebrorsans gamer-konsol förvandlas till en nöjesanläggning för alla. Nu behöver man inte höra tjatet om Wii- och Playstation-konsoler. ”Det finns ju Singstar till Xbox också”, säger mamma och pappa till småsyskonen. Storebror blir kanske inte riktigt lika glad när han inser att det kommer att bli konkurrens om favoritkonsolen.

Med hjälp av stulna poäng placerar sig alltså Xbox 360 mitt emellan konkurrenterna och det är antagligen det smartaste man kan göra i dagsläget, även om det ger en bitter smak i munnen hos vissa. I krig och kärlek är allt tillåtet, som bekant.

Synd bara att man inte själva kunde komma upp med fler egna innovativa idéer för att skapa extra konkurrenskraft. Fast, det är klart, det är alltid lättare att låta andra göra jobbet åt sig.

Mer läsning

Annons