Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Miljarder till ny infrastruktur

Sveriges järnvägsnät har länge lidit av ett eftersatt underhåll. I vinter har vi även sett hur de tunga fordonen orsakat stora störningar i trafiken. Nu bryter vi traditionen och inriktningen till handling istället för passiv diskussion.


Det krävs att vi blickar framåt för att finna långsiktiga lösningar på dagens problem. Vi är väl medvetna om det enorma resursslöseri som drabbar näringsidkare och privatpersoner i Gävleborg. Vi har därför valt att satsa ordentligt och gör nu en historisk nationell satsning på cirka 500 miljarder kronor till ny infrastruktur 2010-2021.


Infrastrukturen är en tillväxtmotor för Gävleborgs näringsliv. Många nya jobb kommer att skapas i länet. Det är av största vikt att godstransporterna och arbetspendlingen fungerar i regionen på väg såväl som på järnväg.

I mars tillsatte regeringen en utredning som resulterade i initieringen av ett samlat åtgärdsprogram för järnvägens vinterberedskap. Det är dock inte snön som ensam orsakar de problem vi ser. Vi har en tydlig sårbarhet i kraftledningar och i signalsystem. Alliansregeringen har nu påbörjat arbetet med att förbättra detta. Vi har ökat anslaget till järnvägsunderhållet med närmare 40 procent.

Regeringen har också givit ett uppdrag till Trafikverket att belysa hur vi kan få ökad kapacitet i järnvägssystemet. En delrapport kommer att redovisas under hösten 2011 och slutrapporten kommer i början av 2012.

Vi har även börjat se över högre krav på däcken för tyngre trafik. Ett vinterdäckskrav på tunga fordon skulle enligt Trafikverket minska olycksrisken över en tredjedel.
Med reella satsningar och lagstiftning som ger incitament till förbättringar, är vår ambition att få en förbättrad situation för alla i länet. Med den rad av åtgärder som har vidtagits och kommer att vidtas är vår förhoppning att alla ska se väg och järnväg som väl fungerade infrastrukturlösningar såväl sommar som vinter. Extrema vädersituationer som stör infrastrukturen kommer alltid att finnas. Att det uppkommer extremsituationer vid normal svensk vinter är däremot inte acceptabelt och det är något vi måste förbättra för att Sverige ska vidhålla sin internationella konkurrenskraft.

Catharina Elmsäter-Svärd
Infrastrukturminister (M)

Lars Beckman
Riksdagsledamot (M) Gävleborg

Ulf Berg
Riksdagsledamot (M) Dalarna