Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Miljoner till namnskydd - trots borgerliga protester

Majoriteten i kommunstyrelsen har beslutat att ge 8,5 miljoner kronor för att skydda namnet Tierp Arena i 15 år. Bakgrunden är att intressenter vill köpa in sig i bolaget vilket kan ge en namnändring.

Centerpartiet och Moderaterna gillar inte att kommunen går in med skattepengar till bolaget.

Annons

M och C reserverade sig mot beslutet.
– Om det finns företag som vill gå in i bolaget har vi nu satt stopp för det. Vad händer om bolaget behöver något annat en annan gång, undrade Catarina Deremar (C).
Kommunalrådet Bengt-Olov Eriksson (S) poängterade att avtalet görs för kommunens bästa och inte för något slags gynnande av arenabolaget.
Styrande S, V och MP har fattat beslutet då det finns flera intressenter som vill köpa in sig i bolaget och då partierna menar att det är bra marknadsföring för kommunen med "Tierp" i namnet. I överenskommelsen ingår hyra av tält, konferenslokal, med mera. I kalkylen räknar man med att namnet är värt 70 000 kronor om året.
– Men det är värt så mycket mer, säger Bengt-Olov Eriksson.
Efter att Arbetarbladet skrivit om avtalet i tisdagstidningen och på webben strömmade det in webb-kommentarer från läsarna. Flera menade att det är slöseri med skattepengar då kommunen går mot ett stort underskott i budgeten.
Vad har ni att säga till de människorna?
– Då mixar man ihop investerings- och driftbudget. Det här belastar driftbudgeten med 570 000 kronor om året i 15 år, svarar Bengt-Olov Eriksson.
Pengarna ges dock som en förskottsbetalning och tas från tänkta investeringar såsom bredband, skolfastigheter och idrotts- och motionsanläggningar.
– Man skulle i alla fall inte hunnit med de här investeringarna i år, påpekar Eriksson.
– Det här minskar handlingsutrymmet med 600 000 per år i 15 år, säger Daniel Blomstedt (M)
De styrande partierna räknar med att det behövs mindre tevereklam då Tierp Arena är draglok.
– Tierp Arena syns på en del sportprogram. Det lockar knappast någon amerikan hit. Vår tevereklam kanske har gjort att någon flyttat hit, säger Catarina Deremar.