Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Min fru tyckte att frågorna var integritetskränkande" – Hur menar Swedbank?

I juli fick min fru ett brev med ingående och integritetskränkande frågor om sin ekonomi från Swedbank. Då hon kände sig illa till mods av frågorna, svarade hon inte. Och nu i augusti kom en påminnelse med skarpt formulerat hot ”utan den kan vi vara tvungna att spärra eller säga upp ditt konto..” vilket verkligen var upprörande återigen. Kan verkligen en bank i Sverige konfiskera ens sparade medel för att man inte svarar på en idiotisk enkät?

Hon har konto enbart för fonder utan transaktioner samt ett konto med ett par hundra kronor, inte rörda på 30 år. Banken har i sina system all info om vad som skett med dem och kan inte behöva fråga om utlandstransaktioner m.m.

Frågan om skattehemvist har de också svar på själva eftersom uppgifter skickas till Skattemyndigheten. Varför ska Swedbank veta vad hon har i inkomst? Den går ju inte in på Swedbank-kontot och för övrigt är uppgiften offentlig.+

Banken skriver att alla får dessa frågor, dock har inte jag fått frågan och jag har liknande upplägg.Kommer verkligen alla Swedbanks miljontals kunder svara på detta? Om inte lär det bli många spärrade konton.

Varför kommer inte motsvarande frågor från andra banker då man är ”skyldiga” enligt Swedbank? Inte nog med att bankerna klår oss vanliga människor på 100 miljarder i vinster varje år, nu ska de veta vad vi sparar till också! Plus allt annat vi gör för pengarna på bankernas räntelösa konton.Oäll

Svar:

Tack för dina synpunkter och din återkoppling på bankens brev och svarsformulär. Banken behöver regelbundet uppdatera den information vi har om kunden, kundens ekonomi och vår affärsrelation. Jag beklagar att din fru har känt sig kränkt av de frågor vi har ställt.

 

Lagen om penningtvätt ställer krav på att banken har god kunskap om sina kunders ekonomi och affärsrelation med oss. Det innebär bland annat att vi behöver kunna identifiera alla kunder som vill göra sina bankärenden och att vi som bank förstår på vilket sätt och varför man vill använda våra tjänster. Därför ställer vi regelbundet frågor till alla våra kunder. Frågorna rör till exempel hur mycket pengar man planerar att sätta in på sina konton hos oss eller skicka till konton utomlands. Frågan om vart man betalar skatt (skatterättslig hemvist) ställer vi för att vi i vår tur är skyldiga att lämna de uppgifterna till Skatteverket. Genom svaren förstår vi bättre vilka affärer våra kunder avser att göra med/via banken och vi kan därmed leva upp till kraven som lagen om penningtvätt ställer på oss.

 Varje bank gör sin egen riskbedömning och beslutar vilken information man behöver samla in från sina kunder för att kunna följa lagen om penningtvätt.

De kunder som får brev saknar kundkännedom helt eller delvis och måste således kontaktas för att hämta in den informationen. Att vi ställer frågorna innebär inte att vi misstänker att någon gör något oärligt, vi ställer samma frågor till alla kunder och vi tar hand om svaren inom ramen för banksekretessen. Om vi inte får in den informationen vi behöver för att kunna leva upp till gällande krav måste vi vidta åtgärder. En sådan åtgärd kan vara att begränsa tillgången till banktjänster tills att uppföljning har kunnat genomföras.

 

Varje bank gör sin egen riskbedömning och beslutar vilken information man behöver samla in från sina kunder för att kunna följa lagen om penningtvätt. Dock samarbetar bankerna om detta via Bankföreningen och med Svenska Institutet Mot Penningtvätt - SIMPT.

Kjell Karlsson

Kontorschef Swedbank Gävle

LÄS fler insändare här:

Vindkraftens apostel ger sig inte!

Nu har allianspartierna tagit på sig spenderbyxorna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare