Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Minns ni Florodol?

Det är inte lätt att veta varför AB Tekniska Fabriken Flora i Gävle använde en svart kille i reklamen för sina tvålar. Det kan – i värsta fall – ha varit för att hans hudfärg skulle illustrera den ”smuts, sot, svärta, färg, tjära och bläck” som X-tvålen så behändigt tog ”väck”.

Annons

Eller också valdes grabben bara för sitt exotiska utseende. Det var faktiskt ganska vanligt att fabrikerna i Gävle under första halvan av 1900-talet lät sina produkter symboliseras av människor från främmande länder.
Gevalia ville under flera årtionden att deras kaffe – som mest kom från Brasilien – skulle förknippas med flinande arabpojkar eller mörka gossar med ringar i öronen. Och konkurrenten Emil Bohlin tyckte att en svart slav som dignande under en stor trälåda var ett lämpligt varumärke hans Emboka-kaffe.
För att återgå till Flora så startades bolaget 1885 av konsul Will Petre. Tillsammans med sin far och en svåger köpte han en gammal massafabrik vid Första Tvärgatan som man utrustade med modernast tänkbara maskiner.
Redan från starten hade Flora en egen butik i Stockholm. Där erbjöds kunderna inte mindre än 1 455 olika artiklar som alla tillverkades i fabriken på Brynäs.
Företagets ledare, konsul Petre, dog 1905 och samma år startade tillverkningen av det som skulle bli fabrikens mest tongivande produkt – toalettvålen Florodol. Den såldes bra över hela Sverige men blev nästan ännu mera omtyckt i de amerikanska svenskbygderna.
I början av 1920-talet utnämndes bolaget till kunglig hovleverantör och 1939 inledde man ett lyckat samarbete med parfymfirman Pinaud i Paris, som i mer än 150 år hade varit ett av världens ledande kosmetikaföretag. Fabriken hade nu 70 anställda som levererade 30 000 Florodoltvålar om dagen.
Tio år senare hade Flora köpts upp av AB Sunlight, slagits ihop med en av sina värsta konkurrenter och bytt namn till Flora-Vinolia.
Fabriken låg nu i en modern byggnad vid Upplandsgatan på Brynäs. Dit flyttades snart en stor del av Sunlights produktion av tvål och schampo från andra håll i Sverige. Även den klassiska läppvårdaren Lypsyl tillverkades här ett tag.
Men solskenet varade inte så länge. Efter bara några år bestämde Sunligths ledning – eller om det var deras bossar högre upp i den internationella Unileverkoncernen – att fabriken i Gävle skulle läggas ner. Så i mitten av 1950-talet flyttades hela verksamheten till Nyköping. Och anläggningen i Gävle förvandlades till korvfabrik.