Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Minusgradigt ögongodis av Peter Dalle

Svensk neutralitet, och i synnerhet den svenska neutraliteten under Andra världskriget, är vi inte vana att se behandlas i fiktionen.

Den är elefanten i rummet som fortfarande ingen vill kännas vid, 70 år senare. Eller det kanske ska vara isbjörnen i rummet – för filmen inleds brutalt med att en sjökapten slaktas av en isbjörn.Regissören Peter Dalle låter kriget kondenseras ner till besättningen på ett forskningsfartyg på väg till Svalbard, med uppdraget att hitta stöd för teorin om att alla kontinenter en gång har suttit samman i superkontinenten Pangaea.

Besättningen är rysk, kaptenen norsk och forskarna kommer från England, Tyskland och Sverige. Svensken är Gustav De Geer, kunnig inom sprängteknik, och snart uppstår explosiva känslor mellan honom och den kvinnliga tyska forskaren. Kriget bryter ut och expeditionen avbryts. Forskningsfartyget blir krigsfartyg och svenskens neutralitet prövas när nazisterna kräver av honom att använda sin sprängämnesexpertis för att gagna dem. Fartyget blir en krigszon, en brännpunkt i storpolitiken.Det är en raffinerad intrig som Peter Dalle har skrivit. Man måste kunna sin historia för att förstå all undertext som ligger tjock som isen i varje scen. Stundtals är han måhända lite väl nöjd med hur smart manuset låter den stora konflikten avspeglas i denna miniatyr. Men en atmosfärrik miljö och laddad stämning i varje bildruta gör att man gärna förlåter det belåtna leende som kan anas bakom kameran.

Skådespelarinsatserna är gedigna över hela ensemblen. Fotot av de vita vidderna är minusgradigt ögongodis. Så mycket film görs numera, om vi ska vara ärliga, för barn, eller för vuxna som inte klarar av annat än barnnivå i biografen. ”En fiende att dö för” är en vuxen thriller som låter känslorna vara komplicerade, ha nyanser istället för slö svartvithet. Peter Dalle är mest känd som komiker, men han får gärna svälja skrattet i fler filmer.Kristian Ekenberg