Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mirror’s edge

/

Annons

Om du har lider av höjdskräck så kan du sluta läsa den här recensionen redan nu. I svenskutvecklade ”Mirror’s edge” antar du nämligen rollen som en dödsföraktande budbärare som levererar känslig information genom att springa över hustak. Myndigheternas övervakare är ständigt på jakt efter dessa ”runners” och saken blir inte enklare av att huvudpersonen, Faith, plötsligt står anklagad för ett mord hon inte begått.
”Mirror’s edge” är egentligen ett plattformsspel, som kan jämföras med ”Prince of Persia” (Ubisofts 3D-version). Skillnaden är att DICEs svindlande actionspel utspelar sig i förstapersonsperspektiv, vilket ger en klart förbättrad närvarokänsla. Att jagas av en polishelikopter samtidigt som du, hundra meter upp i luften, kastar dig fem meter rakt ut i luften för att greppa ett stuprör är en upplevelse som hör till spelårets mest intensiva.
Samtidigt är förstapersonsvyn det här spelets akilleshäl. Att se spelet ur huvudpersonens synfält gör också att man får en begränsad koll på omgivningarna, vilket kan vara besvärligt i trängda situationer. Dessutom dras spelets fighting- och vapensekvenser med kontroller som är rätt bökiga att komma överens med.
Men även om här finns en del skönhetsfläckar så är ”Mirror’s edge” ett jättehäftigt spel som dessutom kan stoltsera med den coolaste spelhjältinnan sedan Jade i ”Beyond good and evil”. Det känns klart befriande att DICE har vågat skapa en kvinnlig huvudperson som står på egna ben utan pumpade silikonbröst och minimal klädsel. En extra tumme upp för det.

Mer läsning

Annons