Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Modig Gävleutställning i Stockholm

Annons

”För tio år sedan hade vi inte behövt vara oroliga för att få en tegelsten genom fönstret.” Gävlebördiga konstnären Fredric Ceson skräms av de extrema högerkrafternas framväxt.

Galleriets glasrutor ut mot Folkungagatan på Stockholms Söder känns plötsligt obehagligt stora och tunna där han står.

Men han säger att man måste våga säga ifrån.

Fredric Ceson och ljudkonstnären Mikael Strömberg från Gävle gör det i en gemensam utställning. På väggen i Galleri Erik Axl Sund syns nazistiska propagandabilder och förgrundsgestalter i förlöjligade och svärtade versioner. ”Arisk neger” lyder en titel.

”Vi hånar och häcklar hatet. Avsikten är att utsätta extremismen för dess eget ceremoniella och rituella språk”, förklarar konstnärerna.

Projektioner rullar med belysta nyckelord ur nationalsocialistisk fraseologi: rasfrågan, storsvenska linjen, nordiskt blod.

Mikael Strömberg har bearbetat och fragmentariserat rösten i inspelningen av ett autentiskt nazisttal från 1930-talet, i en dadaistisk anda av ”verbal ljudtvätt”.

Tarmar är ett tema i några bildsviter av Fredric Ceson. Inälvorna är lika hos alla, ska det vara så svårt att förstå?

Hans verk ”Judenäsor 1-3” ska ses i sammanhang av vårt lands skämmiga förflutna. Den rasbiologiska forskning som bedrevs och de beskrivningar av olika rasers egenskaper som fortfarande kan läsas i svenska uppslagsböcker, ekar genom utställningen. ”Förlåt Sverige” heter den.

Hur används språket/bildspråket för att påverka våra värderingar? Ceson och Strömberg spelar med i ett elakt spel för att spegla en historia som hotar att upprepa sig.

Därför är deras utställning inte heller så programmatisk som det kanske kan låta, utan lämnar över till betraktarens fantasi. Det är verkligen inte givet att man automatiskt förstår ”Gräns” där Fredric Ceson på en duk placerat tarmar ovanför varandra, som en rad streck – eller vågor. Han har, säger han, tänkt på alla människor som dör under sin flykt över havet.

”Förlåt Sverige” öppnar för samtal om människovärde, fredliga protester, yttrandefrihet, och kränkning som vapen. En engagerad besökare tar genast upp diskussionen under mitt besök i galleriet. Attentatet mot Charlie Hebdo gör Cesons och Strömbergs verk nästan löjligt aktuella.

Fonot. Galleri Erik Axl Sund drivs av deckarförfattarduon Håkan Sundquist och Jerker Eriksson, båda uppväxta i Gävle.

Annons