Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bekväm fransman

/
  • Mjuka linjer. Peugeot 407:s taklinjer är som en dyning en sommarkväll.
  • INTE SÅ STORT. Bagaget i 407 sedan fungerar för den lilla familjen men inte mer.
  • Klarar skallen. Medellånga personer sitter fint i baksätet, men långhalsarna riskerar att trycka huvudet i bakrutan om de vill använda nackstödet.

Peugeot 407 är lika bekväm som den är snygg. Är spindellederna dessutom bytta är det bara att njuta den välutrustade fransmannen.

Annons

Jag börjar med svagheten bland alla styrkor hos den, i mitt tycke, ursnygga mellanklassbilen Peugeot 407. Veka och felande spindelleder har fått alldeles för många ägare att bli återkallade till besiktningshallen. Problemet är väl uppmärksammat och Peugeot byter spindelleder utan kostnad för ägaren för bilar yngre än fyra år med max 15 000 körda mil. För bilar som körts i max fem år eller 20 000 mil står Peugeot för materialet.
Testbilen, en bensinare på 136 hästkrafter som gått 9 000 mil, har genomgått ovanstående reparation och uppträder större delen av testmilen lika stabilt på vägen som ryktet gör gällande. Men jag tycker mig ändå känna av en krängande bakvagn när underlaget frestar på upphängningen. Bilhandlaren har svårt att tro mig, men kan möjligen köpa att de dåliga bakdäcken kan vara boven i dramat.



När det gäller kupévolymen är den, oavsett hastighet, snäll mot örat. Väg- och motorljudet finns där, men jag noterar knappt något vindbrus alls. Eftersom bilen stått nästan ett år i bilhallen är jag extra uppmärksam på bromsarnas kondition. De fungerar bra – beläggen nyper mjukt och tryggt, utan tendens att dra snett, även när inbromsningen är riktigt kraftig.
Kupén i 407 ger föraren en sportig, fräsch och potent känsla. Bilen har snygga och överskådliga instrument, även om mittkonsolens alla små knappar är lite plottrig. Framstolarna är justerbara i alla ledder och den mjuka stunsen och den långa sittdynan ger en utmärkt sittkomfort.
407 är främst en framsätesbil. Baksätet ger bra utrymmen för ben och axlar för passagerare upp till medellängd, medan längre personer, i bakåtlutad position, trycker hjässan mot den kraftigt sluttande bakrutan. Det är inte optimalt.



Bagageutrymmet är i minsta laget, men fungerar bra för den lilla familjen.
Bland de praktiska detaljerna finns det utfällbara bordet i baksätets mitt, mugghållaren mellan framstolarna, de automatiskt infällda sidospeglarna och den låsbara baksätesryggen.
Peugeot 407 får högt säkerhetsbetyg och är en av ganska många femstjärniga i klassen med sju krockkuddar och antisladdsystem (ESP) som standard. Bilen saknar dock pisksnärtskydd.
Serviceintervallerna är vartannat år eller 3 000 mil och kostar cirka 16 800 kronor (exklusive kamrem). Översyn och uppsmörjning av bromsarna kostar extra, cirka 2 000 kronor runt om.
Rostskyddet kunde ha varit bättre: dåligt behandlade balkar, dörrar och baklucka saknar skyddande vax. Modellen fick en trea i rostskyddsbetyg av Vi Bilägare.

Mer läsning

Annons