Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eldrivna Passaten imponerar stort

/
  • Kolla! En elbil! Nästan ljudlös. Nya Passat GTE väcker uppmärksamhet.
  • Laddhandsken sätts fast under en lucka i grillen. Men kommer det verkligen att fungera efter några år på våra saltade vägar?
  • Instrumenteringen är snudd på identisk med vanliga Passat. På navigtorn kan man följa energiflödet.
  • Batteriet är placerat under golvet framför bakvagnen och tar därmed ingen plats från bagageutrymmet. Laddkablarna stuvas in under bagagerumsgolvet.

Nu kan jag känna mig som en riktig miljövän. Efter en vecka i Volkswagens mest spännande bil.
Passat GTE med el-laddning, bilen som ska rädda biljättens skamfilade rykte.
Provkörningen gav verkligen mersmak.

Annons

Toyota, Volvo och Mitsubishi var först med plugin-bybridteknik. Bilar som går att ladda med el direkt från motorvärmaruttaget. Kraften ute i hjulen kommer från en vanlig bränslemotor i kombination med elmotor kryddat med energi från 220-voltuttag.

Under huven sitter en 1,4 liters bensinmotor (TSI) på 156 hästkrafter tillsammans med elmotor på 115 hk. Tillsammans ger det 218 hk på drivhjulen fram med GTE-läget nedtryckt. Styrningen blir då styvare, gaspådraget rappare och en ljudförstärkare levererar morrigt ljud.

Den maximala accelerationen 0–100 km/tim anges till åtta sekunder och toppfarten till 225 km/tim,

Det går att nå 130 km/tim på enbart eldrift, men då minskas räckvidden dramatiskt.

Men nu handlar det om att bli miljövän. Litiumjon-batteriet är fulladdad efter en natt i 10-amperes eluttaget på garageinfarten. En ny knapptryckning, till "E-Mode" som innebär enbart eldrivning.

El-Passaten är nästan ljudlös när jag backar ut på gatan.

– En elbil, så spännande, kommenterar en granne. En av flera positiva kommentarer under testveckan.

Läs mer: Kia vill klara tuffa miljökrav

Laddtiden för batteriet från noll till fullt är fyra timmar och en kvart i ett vanligt vägguttag, eller två och en halv timme med en speciell väggladdare.

"E-mode" innebär att jag kan köra enbart med el. Läser i pressmaterialet att den köras i upp till 50 km på enbart el. Efter att tidigare kört konkurrenterna i vinterförhållanden vet jag att räckvidden snabbt minskar. De laddbara batterierna har maximal verkningsgrad mellan 17 och 23 grader. I minusgrader minskas den med ungefär 50 procent.

Litiumjonbatteriet är placerat under golvet framför bakvagnen, väger 125 kg och tar därmed ingen plats från bagageutrymmet. Det ger också bättre väghållning jämfört med att placera batteriet under bagagerumsgolvet.

Jag har fyra kilometer till jobbet och kan parkera GTE:en i ett varmgarage. På kvällen stoppar jag in laddkabeln i eluttaget, det blir till rutin efter några dagar. Utetempen under testdagarna låg på mellan plus 3 och minus 5 grader.

Elräckvidden kollades varje dag, resultatet blev:

Dag 1: 23 km. Dag 2: 24 km. Dag 3: 25 km. Dag 4: 23 km. Dag 5: 25 km.

Det är ganska precis hälften jämfört med vad Volkswagen utlovar. Men det hade ingen större betydelse eftersom jag kunde köra enbart på el till och från jobbet, även under lunchen. Om vi räknar med en genomsnittlig elkostnad på 1 krona/kWh skulle det ha kostat cirka 1,3 kronor per mil att köra på el, enligt Volkswagen. Men eftersom vi halverade räckvidden blev driftkostnaden den dubbla. Ändå bra mycket lägre kostnad jämfört med en bränsledriven Passet.

Men när vi åkte iväg till en julmarknad, sju mil bort, lyckades vi nå tre mil innan bensinmotorn vaknade till liv. När batteriet är tomt är det smartast att vänta med ny laddning. Det går att ladda batteriet under körning men det är ingen bra ekonomi eftersom bensinmotorn då får jobba hårdare.

Läs mer: Nya S90 tar Volvo in i finrummet

GTE är framhjulsdriven och kraften går till en vanlig automatisk dubbelkopplingslåda plus en tredje för frikoppling speciellt utvecklad för hybriddrivning. Det innebär att växelreglaget, liksom övrig interiör är detsamma som i en vanlig Passat. Det är alltså ingen drivning bak vilket 4-motionägarna bör väga in vid ett bilbyte.

419 900 kronor är prislappen för sportscombin när den lanseras i Sverige i årsskiftet. Detta exklusive den så kallade superbilpremien som sänktes till 20 000 kronor vid årsskiftet. För tjänstebilsföraren blir det faktiskt en lägre kostnad jämfört med en dieselpassat eftersom månadsbeloppet före skatteavdrag bara hamnar på 2 275 kronor, eller ca 1100 kronor netto vid 50 procents marginalskatt

Säljettan bland supermiljöbilarna Mitsubishi Outlander lär få hård konkurrens. Volkswagen har stora förhoppningar på GTE, framförallt när det gäller företagskunderna. Prognosen har skruvats upp till 30 procent av den totala Passatförsäljningen.

Läs mer: Test Renault Kadjar

Och i spåret av dieselskandalen kan den miljövänliga Passaten bli en viktig pusselbit för att återställa det skamfilade förtroendet hos biljätten Volkswagen. Deras ledning har redan förklarat att det ska finnas 20 modeller med plug in hybridteknik år 2025.

Mer läsning

Annons