Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inför en gemensam laddstandard

/
  • Combined Charging System (CCS) har både enfas- och trefasladdning med växelström på maximalt 43 kW samt likström på maximalt 200 kW.

Annons

Försäljningen av supermiljöbilar (rena elbilar och laddhybrider) fördubblades för femte året i rad.

Sverige är idag världens tredje elbilsland efter Norge och Nederländerna.

Men det är små volymer. Totalt kommer det enligt Bil Swedens prognoser att säljas cirka 14 000 laddbara bilar i år i Sverige av en total nybilsförsäljning på 355 000 bilar

Men fortfarande är laddtekniken rena djungeln. Biltillverkarna har i dag fyra olika laddsystem.

Det asiatiska (Chademo) och det europeiska systemet CCS (combined charging system) som bygger på snabbladdning från likström.

Franska Renault väljer en helt annan snabbladdteknik där man laddar bilen med växelström. För det krävs bara trefas 32 ampere, en förhållandevis ganska enkel installation. Dessutom blir laddningen snabbare än tekniken med likström.

Läs mer: Har Tesla någon framtid

Amerikanska Tesla bygger sin egen infrastruktur. De kör ett koncept som ger mer än dubbla effekten.

Jag har provkört de mest vanliga bilmodellerna med elteknik. Varje gång har jag irriterat mig på att det skiljer sig i teknik. Det har hänt att säkringen i garagetuttaget har löst ut för att jag glömt att ställa in strömstyrkan på dosen som sitter på laddsladden.

Kan jag ladda på jobbet vill jag gärna ha en extra kabel som kostar, håll i er, 4000 kronor!

Har flera gånger efterlyst en gemensam enkel standard och äntligen verkar det vara något på gång.

Läs mer: Krönika Nya testregler

Volos cars kräver nu att biltillverkarna gemensamt enas om en standard för laddning av elbilar.

För att stödja arbetet mot en global standard ställer Volvo Cars sig bakom de europeiska biltillverkarna som redan jobbar för att göra CCS till standard för laddning av eldrivna fordon.

De vill ha en enkel, standardiserad, snabb och internationell laddinfrastruktur.

Volvo kommer med en ren elbil som klarar 50 mil i räckvidd år 2019. Deras utspel känns mer som en flirt mot regeringen. De själva har inget intresse av att som Tesla betala utbyggnaden av laddstolpar ur egen ficka.

Läs mer: Alla vill vara bäst i Seoul

Mer läsning

Annons