Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Körglad Japan utmanar européerna

/
  • Tomas Possling
  • Subaru Levorg har vägegenskaper i världsklass.
  • Den lilla D-formade ratten smälter bra in i förarmiljön. Men informationstavlan ovanför mittkonsollen känns helt onödig.
  • Levorg är en äkta sportkombi som gillar slingriga och blöta vägar.
  • Boxermotorn på 1,6 liter utvecklar 170 hästkrafter. Det känns helt lagom för att match de fina vägegenskaperna.
  • Huven med luftinsläppet till laddluftkylaren känns igen från sportbilsikonen WRX.

Nu vill även Subaru vara med och kriga i den snabbt växande sportkombiklassen.
Deras bidrag heter Levorg.
Med chassi från sportbilsikonen WRX och en ny varvvillig turbomotor blir den svårslagen när det gäller körglädje.

Annons

Biltillverkarna sprutar ut små tuffa kombibilar.

Lågt chassi, tuffa hjul, sportstolar och körglada motorer ska även locka till sig barnfamiljer. Subaru gör ingen hemlighet av att konkurrenterna kommer att heta Volkswagen Golf sportkombi och Volvo V60.

På avstånd finns det likheter mellan dem men inuti är det som att jämföra äpplen med päron.

Modellen är efterlängtad hos Subarus återförsäljare som har saknat en kombi i populära golfklassen (C-segmentet) efter att modellen Legacy slutade säljas för två år sedan.

Svenska Subaru har därför tvingats hålla stort fokus på modellerna Outback och Forester. Riktigt bra med en försäljningsökning på 11 procent hittills i år.

Levorg var ursprungligen byggd för den Japanska marknaden. Men när trycket att kunna erbjuda en kombimodel i C-segmentet från Subaru Nordic blev för stort ändrade sig japanerna.

Med lite tekniska förändringar, bland annat i den automatiska växellådan CVT (finns ingen manuell växellåda) har den blivit mer "Europeisk" i sin körkaraktär.

I sportläget "S" växlar lådan i sex lägen och får snabbare gasrespons. Den går också att styras med paddlar vid ratten.

I sömniga "I"-läget blir det en steglös växellåda. Vi får höra av Subarufolket att den skämtsamt kallas "Idiot-läget".

Gillar man bilkörning så blir det ett enkelt val. "S" förstås!

Platsen kan inte bli mycket bättre. Vi befinner oss på testbanan Training Partner, bredvid Arlanda flygplats. En bana byggd för avancerad bilkörning.

Där väntar riktigt tuff körning under ledning av rutinerade instruktörer. Nu kommer Levorgen till sin rätt med vägegenskaper som är utöver det vanliga. Pulsen stiger i takt med att det går snabbare och snabbare.

Den lyder blixtsnabbt minsta lilla rattkorrigering. Inte en tendens till släpp på bakhjulen, bilen ligger som klistrad på banan. Vägegenskaperna är i världsklass!

Vi lämnar det roliga och går över till det tekniska.

Under huven sitter en nyutvecklad 1,6-liters, direktinsprutad turbomotor på 170 hk och 250 Nm. Det är ingen monstermaskin.

Motorn är en förminskad version av 2-litersmotorn som sitter i Forester XT, men med högre effekt och vridmoment. En fördel med boxermotorn är att den ger lägre tyngdpunkt och därmed bättre väghållning.

Men CO2-utsläppet ligger högt över konkurrenterna.

– Ärliga siffror, hävdar Subaru.

Den mekaniska drivlinan är Subarus varumärke. I normalkörning är det 60 procent fram och 40 bak. I branta uppförsbackar blir det 50-50 och i riktigt halt väglag 40-60. Sensorer känner av väglaget och justerar motorns effekt och bromsar. Den är inte lika avancerad som svenska Haldex, men den har förfinats sedan premiärupplagen från 1989.

Storleksmässigt är Levorg något större än Legacy och jämförbar med klassens storsäljare - Volvo V60. Bagageutrymmet sväljer 522 liter bagage, det är nästan 100 liter mer än V60.

Det andas mycket sportbil i interiören, En liten D-formad ratt, skålade läderstolar med blå sömmare. Den är inte lika rymlig i baksätet jämfört med Volvo V60. Men för två barn är det gott om plats.

Säkerhetsmässigt når den inte riktigt upp till Volkswagens och Volvos nivåer. Det som drar ner betyget är att det saknas autobroms vilket numera nästan är standard hos europeiska märken.

Levorgen har ett enklare radarbaserat system som håller koll på döda vinkeln och scannar av området bakom bilen och varnar för korsande trafik.

Subaru Levorg lanseras i Sverige den här månaden. Priset börjar vid 269 900 kronor. Testbilarna (GT-S) är extra utrustade med 18-tumshjul, soltak och elstol. Priset landar då på 299 900 kronor.

Fotnot: Namnet Levorg är en japansk förkortning av Legacy Revolution Touring

Mer läsning

Annons