Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: Är elbilen här för att stanna?

/

Annons

Är elbilarna på väg att få ett genombrott i Sverige,

Efter några trevande år verkar det som att elbilen är på väg att bli ett alternativ till våra vanliga bilar.

Volvos besked att de ska bygga elbilar är en viktig signal. En el-volvo ska finnas till försäljning om tre år.

Nyligen körde jag Nissan Leaf. Det är världens mest sålda elbil. Nu med förlängd räckvidd med upp till 25 mil under idealiska förhållanden.

Jag hamnade på 22 mil. Det är riktigt bra!

Läs mer: Krönika: Inför gemensamma testprogram

Grannlandet Norge är elbilslandet nummer ett. Där rullar det över 50 000 elbilar. Det är 20 gånger fler än i vårt land.

I Norge är det status är köra lyxelbilen Tesla. Men det har skett genom stora subventioner. Där kostar en Tesla lika mycket som en Volvo XC70. Det lockas med momsbefrielse (Norge har den högsta beskattningen i Europa), fri parkering, körning i bussfiler och utbyggd laddstruktur.

Läs mer: Krönika. Ställ decibellkrav

I Sverige finns det tyvärr inget samlat grepp om utvecklingen. Regeringen Löfven lovar, men hittills har inget riktigt konkret hänt.

Här kämpar miljövänner, lokala aktörer, energibolag och intresseorganisationer.

Var och en har sina egna elspår och laddstrukturen är fortfarande långtifrån utbyggd, framförallt här i Norrland.

Men det finns undantag. Elbilen är hetare än någonsin i Sundsvall, Östersund och Gävle. Där har antalet ökat med över 100 procent på ett år.

En kompis äger en Nissan Leaf som han ofta talar sig varm för. Han bor i Stockholm och skulle åka hem till sina föräldrar i Norrbotten i somras. Resan tog 46 timmar!

Som andrabil är elbilen ett klart alternativ - om du har egen laddning! Minst 16 ampere hemma och helst lika mycket på jobbet när det är vinterkyla.

Så ta först ett snack med din arbetsgivare innan du väljer elspåret som jobbpendlarbil.

Läs mer: Krönika: Varför ska vi drabbas

Mer läsning

Annons