Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Provkörning: Säljettan imponerar utan drivning på fyra

/
  • Nya Kia Sportage har växt. I princip är det en helt ny bil.
  • Mer premiumkänsla, ett exempel är de kromliknande dörrhandtagen.
  • Ettanbild
  • Bensinmotorn på 135 hk är en väl beprövad maskin som även sitter i storsäljaren Ceed. Men det krävs nedväxling i omkörningar i motluten om man ska hänga med på landsvägen.
  • Enkelt och robust. Mindre plast och mer premiumkänsla inne i kupén.
  • Bagagegolvet tvådelat, det nedre har små fack. Smart!

Varför fyrhjulsdrivning och dieselmotor?
Den frågan ställer jag mig efter en veckas provkörning i nya Kia Sportage, den mest sålda crossovern i landet just nu.
Med en helt rätt prislapp dessutom.

Annons

Kia har haft stora säljframgångar och när det var dags utveckla deras lill-suv har man inte sparat på krutet. Den är större än den gamla versionen, även om det är svårt att se det från utsidan vid den första anblicken.

Deras svenska importör höjde på ögonbrynen när jag vill köra deras instegsmodell med framhjulsdrivning och bensinmotor på 1,6 liter och 135 hk och inte den fyrhjulsdrivna dieselversionen på 185 hk.

Provkörning: Toyota Prius

– I Norrland kör ni ju med drivning på alla fyra och diselmotorer, blev svaret.

Nej, inte alla. Med dagens säkerhetssystem och drivning på framhjulen är det inga problem att ta sig fram, även på isiga väger. Dessutom till en lägre prislapp för privatkunden.

Det är en tes jag driver stenhårt. Och under åren har jag fått medhåll av många läsare.

Nya Sportage byggs tillsammans med storsäljaren Ceed i Kias toppmoderna fabrik i Zilina i Slovakien som jag besökte i höstas. Kia är kända för en hög kvalité och på den punkten finns det ingen större oro.

Det är egentligen en helt ny bil. Den är 4 centimeter längre och har 3 centimeter bredare hjulbas än den gamla versionen som kom år 2011. Bagageutrymmet har växt. Plus 49 liter och med nedfällt baksäte hela 491 liter. Dessutom har benutrymmet på passagerarplats och baksätet plussats på.

Provkörning: Audi A4 Avant Quattro

Det märks när man kliver in i bilen. Jämfört med gamla versionen är det en stor skillnad. Det är gott om utrymme,

Inredningen har snäppas upp med mindre plastdetaljer, känslan är mer premium. Instrumenten är tydliga och navigatorn (standarmonterad) är snyggt paketerad. Det är inget krångel med att hitta ratt knapp. Dessutom är det en genuin nyckel och nyckellås för att starta bilen.

Jag styr ut på en lite längre resa och undrar om den lilla bensinmotorn orkar med i ett snabbt tempo. Den är inte lika stark som en dieselmotor så det gäller att växla ned i omkörningar. Efter några mil blir det en vana. Tyvärr finns det ingen automatlåda till bensinversionen, det enda negativa som jag kan hitta på drivlinan.

Gamla Sportage hade problem med högt vägljud, något som nu har åtgärdats med mer isolering. Det har blivit bättre, men fortfarande är det ett högt ljud som tränger sin i kupén.

Det tål att upprepas. Kia har gjort ett riktigt bra jobb. Men det bästa sparar jag till sist: Priset.

Med all utrustning och vinterhjul hamnar priset på kring 250 000 kronor. Det är mycket bil för pengarna. Nyligen körde jag den dyrare BMW X1, de är faktisk jämförbara när det gäller körupplevelse och utrymme.

Dessutom får man en bil med ett högt insteg och bra uppsikt på förarplatsen. Det borde gillas av kvinnliga förare och gruppen äldre förare som funderar på att köpa sin sista nya bil.

Provkörning: Volkswagen Passat GTE

Så varför köra fyrhjulsdrivet när man mest kör kortare sträckor för att handla? Kia har dessutom haft problem med sina bränslefilter i diselbilarna, orsakat av tillsatser i dieselbränslet. Ett liknande problem som även Volvo och Volkswagen har brottats med på grund av korta körcykler.

Det är frågeställningar som bör ställas när man hälsar på hos bilhandlaren.

Så mitt val är givet; Bensin och framhjulsdrivning!

Mer läsning

Annons