Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Toyota Prius har vaknat till liv igen

/
  • Prius har fått en rejäl uppfräschning. Framföralt handlar det om designen, men även ny teknik.
  • Informationen kan avläsas på två ställen om man väljer navigation mot tillval. Men informationen på den övre panelen är i minsta laget.
  • Under huven sitter bensinmotor, växellåda och elmotor i samma paket. Det ger drivning på framhjulen.
  • 0,29 lit/mil efter två mils körning, riktigt bra!
  • Klassikern Prius kom till Sverige 1998. Nu kommer den fjärde generationen som är helt olik de tidigare modellerna

Hybridikonen Toyota Prius har fått nytt liv. Med helt ny kaross, tuffare utseende och snålare motor ska den ta tillbaka förlorade marknadsandelar.
Men det finns all anledning att befara kannibalisering eftersom tekniken redan finns i deras andra modeller.

Annons

Med Prius (betyder "Gå Före" på grekiska) skakade världens största biltillverkare om bilbranschen. En bil som kombinerade tre kraftkällor; batteriet, den höga verkningsgraden i elmotorn och en bränslemotor. Sverige var det första landet utanför Japan som erbjöd den till försäljning. Den blev snabbt en succé i miljövänliga delstater i USA.

I dag tillverkar Toyota och deras lyxmärke Lexus 32 hybridmodeller, varav sex säljs i Sverige. Under 2015 stod hybridmodellerna för en tredjedel av Toyotas svenska nybilsförsäljning.

Historiskt är Prius den i särklass mest sålda hybridbilan. I dag rullar cirka 15000 Prius på våra vägar sedan introduktionen 1998. I hela världen är siffran 3,6 miljoner bilar

Men på senare tid har försäljningen rasat. I fjol såldes endast 50 Prius. Orsaken är konkurrens från andra bilmärken, men även från Toyatas egna modeller.

I början var det många som tyckte att den såg ful och trist ut. Men de riktiga miljövännerna var lyriska. Den fick skatteförmåner och gillades av taxiföretag med gräddfiler i storstadstrafiken.

Ett exempel är den populära modellen Auris med samma drivlina. Den här våren kommer även Rav4 med hybridteknik. Men den kanske viktigaste förklaringen är att den miljömedvetne i större utsträckning väljet laddhybrider eller elbilar.

Testbilarna står uppradade utanför Valencia i Spanien. Jag får sällskap med Lasse Swärd på Dagens Nyheter. Han har kört Toyota Prius som tjänstebil i många år, en exprt på bilmodellen.

– Nu ska vi köra snålt, säger han.

Jag antar utaqningen. Det blåser motvind, nästan stormvindar, mot fikastoppet tio mil in i landet. Bränsleförbrukningen hamnar på nästan 0,6 liter per mil. Men vad då, det är ju dubbelt upp mot vad Toyota anger i pressmaterialet!

Toyotas tekniker skyller på motvinden.

– Har ni kört på eco-läget. Ja, visst, svarar jag.

Hemresan i medvinden blir det omvända. Nu ligger vi 0,35 liter per mil.

Summering dag 1: 0,48 liter.

Dag 2 har vindarna lugnat ner sig. Första körpasset landar vi på 0,46 liter och det sista passet till flygplatsen når vi ner till 0,27 liter.

Nya Prius är den fjärde generationen. Enligt Toyota är det en helt ny bil som har förbättrats på samtliga punkter jämfört med den förra generationen.

Det är den första modellen som bygger på TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture), vilket ger bättre vägegenskaper, högre komfort och mer innerutrymmen.

Den sammanlagda motoreffekten har sänkts från 136 till 122 hästkrafter. Trots den lägre effekten är det oförändrade prestanda och lägre bränsleförbrukning, även CO2-utsläpp.

Längden och bredden har ökat samtidigt som bilen blivit något lägre. Batteriet har flyttats från lastutrymmets golv till under baksätet. Det ger 60 liter extra utrymme i bagaget till 502 liter. Nytt är att det går att montera en dragkrok, får dra 725 kg med B-kort.

Bakaxeln har fått en ny konstruktion för att förbättra vägegenskaperna. Bensinmotorn på 1,8 liter (98 hk) har förfinats och för att kompensera effektminskningen har elmotorn fått högre effekt med hjälp av lägre friktion. Någon fartmaskin är inte Prius (0-100 km/tim 10,6 sek), men vill man köra snålt och vara mijövän är det fullt tillräckligt.

Säkerhetsnivån är riktigt bra. Det innebär som standard aktivt krockskyddssystem med fotgängardetektion, aktiv farthållare, körfilsvarning med körfilsassistans, vägskyltsigenkänning och automatiskt helljus. i den väntade volymmodellen är döda vinkeln-varnare och varnare för korsande trafik bakom bilen också standard.

Det låga insteget lär bli ett problem att övertyga gruppen äldre bilförare som utgör traditionellt en stor Priusgrupp. Men det tuffa utseende kanske lockar in yngre grupper. Personligen tycker jag att Toyota har gått för långt i sitt arbete med att tuffa till Priusen.

På frågan varför Toyota kannibaliserar Priuis med Aurismodellen, blir svaret:

– Vi konkurrerar med oss själva när det gäller att förbättra tekniken. Bara bra eftersom det är olika projekt, organisationer och människor, förklarar en av de japanska chefsingenjörerna.

Priset på den modell som väntas sälja mest i Sverige landar på cirka 300 000 kronor. Till årsskiftet kommer också en laddhybrid.

Läs mer: Provkörning Toyota Landcruiser

Läs mer: Provkörning VW Passat GTE

Läs mer: Provkörning Mitsubishi Outlander PHEV

Mer läsning

Annons