Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bravo Fiat – en ny snål multijetdiesel

/
  • En utmanare. Fiat Bravo som miljöbil är en intressant utmanare i Golf-klassen. Dessutom mycket billigare. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Snygg och trivsam interiör. Italienarna har alltid varit bäst på design. Fast det är trångt för benen under instrumentpanelen.
  • Lättstyrd. Tryck på knappen med ratten så blir det knappt något motstånd i ratten. I stadstrafik styr du med pekfingret.
  • Först. Fiat var först med commonrail i dieselmotorer. Multijet är en vidareutveckling av den tekniken.

Egentligen borde väl Fiat Bravo ha vunnit titeln ”Årets bil” i stället för lillebror Fiat 500. Åtminstone den här versionen som drivs med en ny multijetdiesel och som nöjer sig med en halvliter per mil. Även bilköparna tycks ha ropat Bravo –i fjol tecknades 120 000 kundorder.

Annons

Fiat var först med insprutningssystemet commonrail i dieselmotorer, ett system som ursprungligen dock togs fram av en grupp forskare vid universitetet i Zürich. Fiat var över huvud taget först med direktinsprutade dieslar och lanserade TDI-motorn redan 1986. Nu har Fiat vidareutvecklat tekniken och kallar sina nya dieselmotorer för Multijet eftersom insprutningssystemet ger flera injektioner till varje förbränningscykel. Det resulterar i en tystare gång, lägre förbrukning och därmed minskade utsläpp. Som grädde på moset också 6-7 procent högre effekt.

Handlar du bilen innan miljöbilspremien dras in bjuder staten på 10 000 kronor eftersom utsläppen av koldioxid stannar på 119 gram per kilometer. Precis under miljöbilsgränsen, alltså.

Fiat Bravo är utrymmesmässigt en av de större bilarna i den så kallade Golf-klassen. Men motorerna är små. 1,6-litersdieseln i vår provbil är faktiskt den största som erbjuds, mätt i cylindervolym. Utöver den finns två bensindrivna 1,4-litersmotorer med turbo som ger 120 respektive 150 hästkrafter.

Mindre cylindervolymer är en genomgående trend inom bilindustrin för att få ner förbrukning och koldioxidutsläpp. Sen överladdar man motorerna med turbo eller kompressor så att mer kraft skjuts till bara när den behövs. I Fiats 1,6-liters multijet tar man ut 105 hästar.

Det maximala vridmomentet kommer redan vid 1 500 varv så bilen känns kraftfull redan från start. Volkswagens TDI-motor med samma effekt ger lägre moment och dessutom vid högre varvtal.

Enligt fabriken ska bilen ta sig fram på 0,45 liter milen och på väg hem från generalagenten i Uppsala kom jag faktiskt ner i 0,43 liter. Men då åkte jag extremt försiktigt och enligt den högre skolan i Eco-driving.

Vid normal blandad körning kom jag aldrig under 0,5 liter, men det är faktiskt bra även det. För sanningen är ju att det nästan aldrig går att klå fabrikssiffrorna.

Jag har tidigare kört Fiat Bravo med sportchassi och jättelika 17-tumshjul och fick nästan hjärtflimmer av allt skakande. Men med mera standardbetonade hjul och däck är komforten betydligt bättre utan att köregenskaperna blivit märkbart sämre.

Sittkomforten håller dock normal italiensk standard, det vill säga precis över gränsen för godkänt. Haken är som vanligt de lite väl korta sittdynorna. Den elektriska styrservon kan ställas om med en knapp på förarplats så att bilen kan rattas med en fingertopp. Fiat Bravo fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och alla säkerhetssystem är standard. Utom knäkrockkudden på förarplatsen, som kostar extra. Kan behövas för det är trångt för långbenta under panelen.

Annat som kostar extra är parkeringssensorer och xenonstrålkastare.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

rolf.gildenlow@ttspektra.se

Mer läsning

Annons