Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den som väntar på något gott...

/
  • SOM FÖRUT.  Bortsett från lite kosmetiska förändringar är dagens Saab 9-3 identisk med den bil som introducerades 2003 och som är byggd på GM:s Epsilon-plattform. Dieselmotorn från Fiat har hängt med sedan 2004.

Egentligen är det inte det minsta märkvärdigt att ännu en biltillverkare lanserar en dieselmotor som klarar de svenska miljöbilskraven. Att det sedan är en svensk bil vittnar väl snarare om att man är på tok för sent ute.

Annons

Saab 9-3 börjar bli lite lätt åldersstigen och i sanningens namn är dieselfyran som sitter under huven i vår provbil inte heller särskilt ny. Samma gamla 1,9-liters maskin som tidigare, made by Fiat. Men motorteknikerna i Trollhättan har filat på insprutningssystemet och motorstyrningselektroniken, som i kombination med en rejält höjd utväxling och förbättrad aerodynamik gett ett närmast sensationellt resultat: 180 hästkrafter till en bränsleförbrukning på bara 0,45 liter milen.

Därmed klarar den miljöbilsgränsen, gör skäl för beteckningen Eco Power och blir högintressant på tjänstebilsmarknaden. Enda smolket i bägaren – den går inte att få som kombi.

Hemlig grupp

En miljöbilsklassad diesel borde Saab förstås ha haft för länge sedan. Men först körde beslutsfattarna i Trollhättan fast i etanolspåret och sedan lade GM en stor kall hand över hela verksamheten. Någon dieselsatsning ville gubbarna borta i Detroit inte veta av. I alla fall inte så länge firman var till salu.

Men deras kluriga kolleger hos Saab brukar ju gå sina egna vägar. Så också den här gången. De bildade en hemlig projektgrupp som i smyg fortsatte att utveckla den italienska motorn, i hopp om att det skulle komma bättre tider och nya ägare. Och nu är den här!

Även om man nu lite elakt skulle kunna säga att Saab 9-3 Eco Power faktiskt är en gammal Opel (nedlagda Vectra) med en något bedagad motor från Fiat så känns bilen ”very Saabish”. Chassiteknikerna i Trollhättan garanterar att det inte finns ett spår av Opel i köregenskaperna medan motorteknikerna sett till att det bara är doften ur avgasröret som skvallrar om att det är en diesel under huven.

Men det gäller att växla rätt. Utväxlingen på både femman och sexan är så hög att de enbart duger som överväxlar. Orken tar helt slut under 70 kilometer per timme, om man inte stegar ner till fyran.

Interiören känns lite passé, medan bilens yttre design hängt med oväntat bra. Vid introduktionen skrev jag att den var lite fegt formad, men kanske är det just därför den har stått sig.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

Mer läsning

Annons