Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det självklara alternativet

/
  • SOM FÖRUT. Utvändigt är det svårt att se att det här är en ny Ford Mondeo. De flesta förändringarna har skett på insidan. Jo, de trendriktiga LED-lamporna i spoilern fram är förstås nya för året. Ett EU-påfund som ligger nästan 40 år efter svenska belysningsregler.
  • KRAFTFULL.  Den fyrcylindriga 2,0-litersdieseln på 163 hästkrafter är en kraftkälla.
  • jättelikt. Ford Mondeo är en av marknadens absolut bästa laståsnor.
  • SOM FÖRUT. Utvändigt är det svårt att se att det här är en ny Ford Mondeo. De flesta förändringarna har skett på insidan. Jo, de trendriktiga LED-lamporna i spoilern fram är förstås nya för året. Ett EU-påfund som ligger nästan 40 år efter svenska belysningsregler.

Ford Mondeo Kombi borde vara det självklara alternativet för den som suktar efter en Volvo V70 men tycker svensken är för dyr. För under skalet är det i princip samma bil. Och tysken har ett trumfkort?

Annons

Den nyligen uppgraderade versionen av Ford Mondeo utvecklades när Volvo Personvagnar styrdes från Detroit och är alltså byggd på samma plattform som både Volvo S80 och V70. De likheterna lär hänga kvar tills Volvo presenterar den tredje generationen S80/V70, då med direktiv från Peking.
Men redan nu har Ford och Volvo börjat gå skilda vägar när det gäller motorer och växellådor. Volvos just nu bästsäljande dieselmotor på 163 hästar är femcylindrig medan den som sitter i vår provbil, också den på 163 hästkrafter, är fyrcylindrig. Femman är helsvensk medan fyran är utvecklad av franska PSA.
Ford Mondeo kan dock trumfa med en teknik som inte ens går att köpa för pengar till Volvos V70-diesel -– dubbelkopplingsväxellådan Powershift! Den växlar smartare, snabbare och miljövänligare än du själv ens kommer i närheten av.
När du vant dig vid den här växellådan kommer en manuell låda att upplevas som rena stenåldern och en konventionell automat att kännas seg som sirap. Några av Volvos bensinmotorer går att kombinera med Powershift men inte dieslarna, som har japanska Geartronic som tillval. Priset på vår provbil sjunker med 19 000 kronor om man avstår från Powershift och väljer en vanlig manuell växellåda.
Utseendemässigt är det svårt att skilja 2011 års modell från fjolårets. En och annan list och en ny grill är det som syns. Däremot har det filats på chassi och elektronik. Och inte minst på detaljfinishen ombord, som nu inte behöver skämmas allt för mycket bredvid syskonet från Göteborg. Det finns också en tillbehörslista som håller premiumklass med allt från avancerad säkerhetsutrustning till ren och skär flärd.
Men det är de nya motorerna som lockar mest, med turboladdade bensinare på 160, 203 respektive 240 hästkrafter och en 2,0-litersdiesel på 163 hästar. Plus en uppgraderad 2,2-litersdiesel på 200 hästkrafter. Sedan tidigare finns dieselmotorer på 115 och 140 hästkrafter och en flexifuelmotor på 145 hästar. Den sistnämnda är faktiskt den enda motorn som klarar miljöbilsgränsen.
Trots att Ford Mondeo är mjukare i chassiet än exempelvis storsäljaren VW Passat Variant så är den mer än väl godkänd också vid lite tuffare körning och vid väjningsmanövrer. Utrymmesmässigt klår den Volvo V70 med ett lastutrymme som visserligen inte är lika elegant men både högre och längre.

Rolf Gildenlöw

Mer läsning

Annons