Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Få klarar kunskapsprov för EU-moped

/
  • AM-KÖRKORT. I oktober förra året infördes krav på körkort för att få köra EU-moped. Men det är få som klarar av kunskapsprovet vid första försöket. Foto: Scanpix

Hösten 2009 infördes krav på körkort för att köra EU-moped. Under våren kom körkortskaoset.
Inte ens fyra av tio klarar kunskapsprovet vid första försöket.

Annons

Mopedolyckorna har ökat under hela 2000-talet och bara under årets första fem månader omkom nio personer.

Problemet är inte svenskt, över hela Europa ökar mopedolyckorna oroväckande. Därför har EU kommit med direktiv om att alla medlemsländer måste ha infört någon form av körkort för EU-moped innan 2013. Sverige startade redan 1 oktober förra året. Innan dess räckte det med ett förarbevis.

Få utbildningar

Sedan de nya körkortsreglerna infördes har det dock rått ett smärre kaos. Utbildningsplatserna har varit för få och kvaliteten på många utbildningar har varit tveksam.

Mindre än fyra av tio har nämligen klarat kunskapsprovet vid första försöket.

– Det finns kanske skäl att tro att en del har utbildat på samma sätt som man gjorde när det bara krävdes ett förarbevis. Det kan förklara att så många misslyckats med sitt första prov, säger Olof Stenlund, projektledare på Transportstyrelsen.

– Det har också funnits för få utbildningar hittills. Jag tror att branschen var osäker på hur det nya körkortskravet skulle påverka intresset, men det verkar vara mycket stort. Förlagen säljer mycket kurslitteratur och trots allt har över 4 000 ungdomar tagit AM-körkort. Vi kan nog förvänta oss att många fler kommer att satsa på att ge utbildningar nu.

Körskolor

Tidigare har i princip all utbildning skötts av mopedbranschen själva. Fortfarande är det främst branschen som ger utbildningarna, även om Trafikverket sköter körkortsprovet. Transportstyrelsen tror att även andra intressenter som körskolor kommer att ge sig in på marknaden.

– Det är väl en förhoppning vi har, men vi styr inte det. Däremot ger vi tillstånden och vi följer utvecklingen noga. Om vi märker att någon inte följer utbildningsplanen så kan de bli av med tillståndet, säger pressansvariga Anna Bengtsson.

Utbildningen består av minst tolv timmars undervisning, där det även ska ingå att köra i trafik. Någon uppkörning krävs inte för att få körkortet, däremot alltså ett kunskapsprov.

– Vi ser faktiskt en klar ökning i antalet som klarar provet första gången. Mellan april och maj ökade andelen från ungefär 30 till 40 procent, så kurvan pekar åt rätt håll i alla fall, säger Stenlund.

Mer läsning

Annons