Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fågelkvitter och svart plast lockar till bilsalong

/
  • TYDLIGA TRENDER. Genèvesalongen 2009 spretar åt alla håll, men miljö och mindre ansiktslyftningar var tydliga  detta krisens år i bilbranschen.
  • TYDLIGA TRENDER. Genèvesalongen 2009 spretar åt alla håll, men miljö och mindre ansiktslyftningar var tydliga  detta krisens år i bilbranschen.
  • COOL. Skodas nya livsstilsbil Yetis är högbyggd, rymlig och ser mycket fräck ut. Som namnet anger så stod bilen också på ett isberg.
  • VILLE RULLA UT. Värstingbilen Bugatti Veyron med över 1 000 hästar hade svårt att stå kvar i montern.
  • LÄCKERT. Citroëns häftiga konceptbil i vitt och svart.
  • I NY FORM. Med plastbitar och högre fjädrar blir Skoda Fabia en Fabia Scout.
  • INTRESSANT. Ett tygtak på Fiat 500 lockade många. Häftigt mitt i all grönska, tyckte Fiat, som lyfter på hatten för sin lilla storsäljare.
  • LITEN ROLLS. Rolls Royce har gjort en småbil: EX200, som påstods vara en konceptbil, men såg mycket produktionsfärdig ut. Den hamnar  i storlek under Phantom.
  • SNÅL MOTOR. Volkswagen lanserar en lätt ansiktslyft Polo, med rekordsnål motor. En storsäljare som sannolikt behåller sin popularitet.
  • LIGGER I TIDEN. Miljön stod i fokus i Genève. Alla hade någon miljömässig variant.

Fågelkvitter och grönska är ett tema som många biltillverkare försöker locka publiken med på den 79:e bilsalongen i Genève.

Annons

Hänsyn till miljön speglar bilbranschens desperata försök att locka tillbaka sina kunder.
Glitter och krom räcker inte längre för att locka bilköpare. Nu ska det vara låg bränsleförbrukning och ett nytt tänk om hur en liten bil ska kunna bli lika rymlig som en stor. På bilsalongen i Genève spretade utbudet av nya modeller åt olika håll, men huvudspåret är låg bränsleförbrukning. Och massor av svarta plastdetaljer för att förvandla en vanlig bil till en tuff crossover.
Den djupa krisen inom bilbranschen märktes i Genève genom att gamla modeller hade försetts med nya fronter och höjd markfrigång. Ett billigt sätt att komma med något nytt när kassakistan är låst för dyrbar nyutveckling.
Visserligen kostar de nya teknikerna med låg förbrukning och hybrider massor att utveckla, men detta verkar vara den enda vägen in i framtiden.



Svenska Saab hade gjort tricket med plastbitarna och visade nya 9-3X, som är en crossovermodell. På samma vis hade Skoda gjort med sin Fabia – och vips finns en Fabia Scout. Audi har lockats att göra ännu en variant på sin Allroad, nu på A4 Avant.
Livsstilsbilar kallas det numera och då hänger alla på. Nissan visade en konceptbil kallad Qazana, som kommer som en riktig bil i slutet av 2011. Däremot har Peugeot sin variant av 308 med svart plast och höjd markfrigång klar att sättas på banan redan till sommaren. Skoda har också en ny livsstilsbil kallad Yeti färdig för produktion. Alla har samma tema: hög markfrigång samt rymliga och fiffiga lösningar på fack och inredning.
Men även mer normala bilar går att utveckla. Det visar Volkswagen som med sin försäljningssuccé Polo nu kommer med en rekordsnål motor i sin face-liftade modell. Inte mycket skiljer den från den gamla – men det är något av Volkswagens taktik.



Den snåla linjen visade även Volvo – med stor bredd. Nu har de i princip hela sitt produktprogram som Driv-e. Supersnålt och ett taktiskt drag att visa att de fortfarande är med på banan.
Men, som alltid på en mässa, måste det finnas ögongodis och detta saknas inte i Genève, även om det kan vara svårt att motivera alla dessa hästkrafter som erbjuds. En av värstingarna var Bugatti Veyron 16,4 Grand Sport. Här vilar 1 001 hästkrafter under huven med en topphastighet av 400 kilometer i timmen och ett vridmoment på 1 200 nanometer.
Porsche 911 GT3 med 435 hästar har svårt att matcha detta – i värstingklassen.
Apropå ögongodis överraskade Rolls Royce med en baby-Rolls EX 200. Smäckrare, men ändå med lyxbilens tydliga signum.

Mer läsning

Annons