Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färre hästar ger miljöpeng

/
  • Rymlig, prisvärd och miljöbilsmärkt. Nya Hyundai i30 går nu att få med en dieselmotor som klarar de tuffaste miljökraven.
Foto: Rolf Gildenlöw
  • Bra förarplats som blir än mer angenäm när färddatorn visar att förbrukningen inte överstiger halvlitern per mil.
Foto: Rolf Gildenlöw
  • Motorn är i princip identisk med den vanliga 1,6-litersdieseln men nedbantad 25 hk för att klara de svenska miljöbilskraven.
Foto: Rolf Gildenlöw

Många miljöbilar en rena rama jippot, läste jag i en engelsk motortidning som hade kollat hur mycket bränsle de egentligen drar. Nya Hyundai i30 med 90 hästars diesel fanns inte med i deras test men hittills har den i alla fall hållit måttet i mitt sällskap och förtjänat miljöbilspremien.

Annons

Egentligen är det inget märkvärdigt med att man får en högre förbrukning vid "normal" vardagskörning än vad fabriken officiellt uppger. Det gäller både miljöbilar och andra bilar. Den körcykel som används vid certifieringen är nämligen inte "normal". När så bilindustrin anpassar sina drivlinor efter den här körcykeln, för att få så låga officiella förbrukningssiffror som möjligt, så blir resultatet bilar som egentligen inte är optimerade för vårt vardagliga sätt att köra.
Så den som kör normalt får räkna med en högre bränsleförbrukning. Vill du köra riktigt snålt ska du tvärtom göra det som är lite onormalt till ditt nya normala sätt att köra: Växla på lägre varv, motorbromsa, följa trafikrytmen och hålla hastighetsgränserna.


Hyundai i30 E-Sense inbjuder inte till någon buskörning. Det betyder dock inte att det är en tråkig bil som tvingas puttra fram på vägrenen för att ge plats åt övrig trafik. Det är tvärtom inga som helst problem att hänga med i trafiken även om man som förare bör planera sina omkörningar.
Bilen har samma 1,6-liters diesel som erbjuds i övriga i30-programmet. Enda skillnaden är egentligen att motorteknikerna skruvat ner effekten en aning, från 115 hk till 90 hk. Det märker du inte när du kör. Däremot kan du kanske känna att vridmomentet är lite lägre, 235 Nm i stället för 255. Å andra sidan når motorn momentkurvans topp vid lägre motorvarv, så växla upp lite tidigare så märker du ingen skillnad där heller. Slutväxeln är aningen högre så kastar du i femman lite för tidigt så protesterar motorn med några förlägna ryck.
Hyundai i30 är systerbil till Kia Cee'd, som också går att få med en identiskt likadan dieselmotor, med samma förbrukning och samma rätt till 10 000 kronor i miljöbilspremie. Men Kia-versionen är 5 000 kronor billigare och det skiljer lite i utrustningsstandarden.


Det mesta man behöver ingår i priset för Hyundai E-Sense, bland annat antisladd, aktiva nackskydd, sex krockkuddar, isofix, bältespåminnare på samtliga platser, klimatanläggning, färddator, ställbar ratt, ljudanläggning med USB och mp3, kylfunktion i handskfacket ...
Allvarligt talat, hur många behöver egentligen mera bil än så här? Jo förresten, jag saknar strålkastarrengöringen.

Mer läsning

Annons