Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fem poäng till Peugeot

/
  • Massor av glas. Att åka Peugeot 308 med helglasat tak är nästan som att åka cabriolet. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Lite svampiga säten. Men i övrigt en bra och lättjobbad förarplats med uppgraderat materialval.
  • Elstyrd. Det tar ett tag att vänja sig vid den elektroniskt styrda växellådan.
  • Under huven. Motorn som också kommer att sitta i Volvos miljödieselbilar i höst.

Peugeot är världsledande när det gäller att minska koldioxidutsläppen från biltrafiken och när nu nya Peugeot 308 kommer med en motor som klarar den svenska miljöbilsgränsen är det en given fempoängare.

Annons

I dag producerar Peugeot sammanlagt 72 olika bilvarianter som släpper ut mindre än 130 gram koldioxid, vilket är EU:s delmål för att sänka utsläppen. Och på den franska listan över de tio mest sålda bilarna har Peugeot fyra modeller som släpper ut mindre än 120 gram, som är den svenska miljöbilsgränsen.
Vi har kört den intressantaste av dem – 308 1,6 Hdi med elektroniskt styrd växellåda.
Med full tank kör du över 120 mil innan du behöver fylla på. Och tro inte att milen blir sega och tråkiga. 110 hästkrafter och ett mäktigt vridmoment gör det här till rena bålgetingen på vägen.



På minuskontot hittar jag egentligen bara literpriset på diesel.
Föregångaren Peugeot 307 tillverkades i över 3,2 miljoner exemplar och blev rena sedelpressen för PSA-gruppen. Komfortabel, kul att köra, trevlig att se på och relativt billig att leva med.
Den nya bilen är brygd på samma ingredienser. Men den har också blivit rymligare och framför allt tystare. Plastmaterialen i interiören känns dessutom mera påkostade och detaljarbetet mer sofistikerat.
Med rätt miljöprofil i rätt tid känns det också som om det sitter klokt folk med vettig framförhållning i företagsledningen, vilket inte är helt oviktigt i dessa tider.


För att klara miljöbilsgränsen måste bilen vara försedd med elektroniskt styrd växellåda, MCP.
Den kan kännas lite ryckig innan man vant sig, men blir med tiden en utmärkt co-driver. Lådan kan också växlas manuellt med så kallade paddlar på rattstången.



Lättrullande däck, Michelin Energy Saver, är standard och ett villkor för att bilen ska klara miljöbilsgränsen, men det finns inga krav på att sådana ska på när den första omgången är utsliten.
PSA:s dieselmotorer är redan hyllade och används av många andra biltillverkare, bland annat Volvo och Ford. Men nu jobbar fransmännen även med att utveckla helt nya och extremt snåla bensinmotorer, som lätt ska klara den svenska miljöbilsgränsen. Peugeot 308 kommer dessutom snart med världens första serieproducerade dieselhybrid!
I Euro NCAP:s krocktest fick Peugeot 308 maximala fem stjärnor.
Dessutom fyra av fem möjliga stjärnor för skyddet av barn i bilen. Bilens front är också så ”mjuk” att den gav tre av fyra stjärnor för skyddet av fotgängare. Fyra har hittills ingen bil fått.



Full pott i fråga om säkerhet och full pott när det gäller miljö. Självklart blir det full pott även i vårt slutbetyg.

Mer läsning

Annons