Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler till sjöss på mindre båtar

/
  • Båtmässan Allt om sjön arrangeras för 76:e gången. Trenden går mot mindre och mer lättskötta båtar.Foto: Pontus Lundahl/Scanpix
  • Den här båten har utvecklats av Ocke Mannerfelt, men tillverkas i Kina. Båten har ganska extrema seglaregenskaper, men kan skötas av en person medan övriga resenärer lägger sig bekvämt tillrätta, ungefär som Ocke själv gör. När man ska lägga till gör man det med hjälp av en liten elmotor som styrs med joystick. Ljudlöst och miljövänligt. Kostar ungefär en halv miljon.Foto: Pontus Lundahl/Scanpix
  • Bernt Lindquist har ritat Campusbåtar sedan 80-talet, det här är en ny större modell än tidigare segelbåtar. Målgruppen är äldre seglare som vill byta ner sig från en större båt, men fortfarande ha kvar både komfort och känsla. I enklaste utförande kostar den 280 000 kronor.Foto: Pontus Lundahl/Scanpix
  • Malö Yachts har tillverkat båtar på Orust sedan 1939. Nu är det Sverigepremiär för nya nästan 15 meter långa Malö 47, som är gjord för bekväma och säkra långseglingar. Kostar ungefär 6,6 miljoner och beställer man nu får man båten lagom till nästa sommar.Foto: Pontus Lundahl/Scanpix
  • Daycruisers är som vanligt den båttyp som dominerar både mässgolvet och båtförsäljningen i Sverige. Trenden med aluminiumbåtar är mycket tydlig, men skaffar man sig en finländsk XO-båt kan man välja ytskikt av kolfibertejp i annan färg än aluminiumgrått. Praktiskt eftersom båten inte behöver lackas om vid skada, bara tejpas om. Foto: Pontus Lundahl/Scanpix
  • Phone Pro. För att vara en satellittelefon är den här både billig och har lång standbytid. För 6 500 kronor får man 100 timmars standbytid och kan skicka sin GPS-position som sms eller mail. Bra för den som ska segla långt.Foto: Pontus Lundahl/Scanpix
  • En världspremiär av det mindre slaget är det för den här espressobryggaren. Det finurliga är att den drivs av ett 12-voltsbatteri, och alltså kan användas på båten. Trots det ska den både klara av att snabbt hetta upp vattnet till 86 grader och ge 15 bars tryck. Detsamma gäller lillebror Arabica som man ställer på gasspis eller vanlig spisplatta. Expresso kostar 3 425 kronor, Arabica 1 250 kronor.Foto: Pontus Lundahl/Scanpix
  • Udda premiär. Den nya pokalen för Volvo Ocean Race visas för första gången i Sverige. Pokalen fick sitt nya utseende förra året och har kommit till Stockholm från dess vanliga hemvist i Alicante.Foto: Pontus Lundahl/Scanpix

Trots rekordmånga premiärer och över tusen utställda båtar känns mässan Allt för sjön mindre än vanligt. Det har sin förklaring.

Årets stora trend är nämligen små båtar.

Annons

Det är 76:e gången Allt för sjön genomförs, vilket gör den till en av världens äldsta i sitt slag. Båtbranschen har hämtat sig i takt med den svenska ekonomin och bäddar nu för en tillväxt på minst tio procent under året.

De 2,5 miljoner svenskar som var på sjön förra året i 881 000 sjödugliga fritidsbåtar ska bli fler.

Nya tider

På Allt för sjön finns över tusen båtar utställda, bland dem är det en hel del premiärer. Coolast av dem alla är svenskbyggda Ruptech 32 som styrs med en Ipad. Den 10 meter långa båten har visserligen världspremiär, men det är inte stora och dyra båtar som dominerar mässan.

Nu är det nämligen små båtar som gäller. De ska vara enkla att sköta, bekväma att vistas på och det ska räcka med en sjövan person ombord för att styra även riktigt snabba segelbåtar.

- Förr åkte familjer ut och var hela industrisemestern på båten, nu sticker man ut en dag när vädret är fint. Det ska vara bekvämt och kul. Det är en ny båtvärld, säger smått legendariska båtdesignern Ocke Mannerfelt, som visar segelbåten Daytripper för första gången i Sverige.

Mysigt

Kanske är det just därför Allt för sjön inte ger samma överdådiga, lyxiga intryck som man är van vid. Allt känns lite mindre.

Förutom nya segel- och motorbåtar, som samsas i två av mässans hallar, är den stora C-hallen som vanlig fylld av tillbehör samt utställningar av klassiska båtar. Den här gången är 40-årsfirande Motor yacht society (med den trevliga förkortningen Mys) som visar sina ömsint renoverade jakter. Fast snäppet häftigare är faktiskt de klassiska tävlingsbåtar som visas alldeles intill.

Thomas Arnroth/TT Spektra

thomas.arnroth@ttspektra.se

Mer läsning

Annons