Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ford visar vägen till framtiden

/
  • MILJÖVÄNLIG FÖR 15 MILJONER. Fords vätgasdrivna Edge Fuel Cell Hybrid kan laddas                               med vanlig hushållsström. Svenska Vattenfall deltar i projektet för att garantera grön el. Vi har kört det enda exemplaret som finns i Europa och som har en prislapp på 15 miljoner kronor.
  • SOM EN VANLIG BIL. Förarplatsen är tämligen konventionell, bortsett från att växelspaken bara har ett läge framåt och ett bakåt
  • OVANLIGT TOMT. Under motorhuven blev det tämligen tomt när V6-motorn byttes mot lådan med styrenheten till bränslecellerna.
  • OPTIMIST. Bara sjunkande bensinpriser kan försena oss, hävdar Sabina Flanz som leder Fords bränslecellprojekt.

Framtidens bil kommer att vara helt ljudlös och ur avgasröret pyser bara vattenånga. Men du får vänta i tio år till för att få köpa den. Om du har råd. Jag har redan kört den. Den kom med flyg från USA och kostar nästan 15 miljoner kronor.

Annons

Elbilen som kan laddas direkt i väggkontakten hemma i garaget ska du kunna köpa om två år, lovar General Motors. I bästa fall kan en sån bil köras i sju–åtta mil. Sedan krävs det en konventionell förbränningsmotor för att komma vidare. Om man inte gör som Ford – ersätter den stinkande motorn med ett paket bränsleceller som omvandlar vätgas till elektricitet, som i sin tur driver bilens elmotorer.
Just nu rullar en sån bil i tyska Aachen, där Ford Motor Company har sitt europeiska utvecklingscenter. Jag körde den under sträng övervakning av Sabina Flanz, som är ansvarig för Fords forskning kring bränslecelltekniken.



Ford Edge är en medelstor crossover som säljs i USA sen ett par år tillbaka och till vardags har en bensindriven V6-motor på 268 hästkrafter. Med den bestyckningen slickar bilen i bästa fall i sig en liter milen. Vanligtvis mer.
I den här prototypen är det jämförelsevis tomt under motorhuven. Där sitter bara lite rör och slangar, en luftrenare och en väl plomberad låda med texten Hyseries Drive. Därifrån styrs de 220 bränsleceller som sitter i två rader under bilens golv. Deras uppgift är att omvandla vätgas till elektricitet. Där normalt kardantunneln sitter har man placerat högtryckstanken med komprimerad vätgas som räcker till drygt 32 mils körning.
Strömmen från bränslecellerna driver två elmotorer, en fram och en bak, som ger 176 hästkrafter och hela 460 Nm. Och finessen med elmotorer är att de till skillnad från förbränningsmotorer ger full effekt och maximalt vridmoment redan från start. Det behövs alltså inte någon växellåda. I alla fall så länge man nöjer sig med en toppfart på 140 km/tim.
Fords Edge bränslecellbil är försedd med en uppsättning lithium-jon-batterier som kan lagra ström för fyra mils körning. Till skillnad från exempelvis Hondas bränslecellbil, som jag provkörde i fjol, kan de här batterierna laddas i en vanlig väggkontakt. På jobbet om dagarna och hemma i garaget över natten. Den som inte behöver köra mer än 4–6 mil om dagen kan i princip klara sig helt och hållet på hushållsström. Då kommer ingenting ur avgasröret. När bränslecellsystemet går igång alstras bara vattenånga.
Hur är den då att köra? Precis som en vanlig bil! Fullständigt odramatiskt. Den stora skillnaden är att den är helt ljudlös.
Så långt är allt nästan för bra för att vara sant. Men vätgas då, var tankar man sånt? Och prislappen? Vem har råd med att köra så här miljövänligt?
– Ge oss tio år till, säger Fords Sabine Flanz. För att bygga ett distributionsnät och för att få ner kostnaderna. Hon ser egentligen bara en sak som nu kan försena den här tekniken ytterligare – kraftigt sjunkande bensinpriser.

Mer läsning

Annons