Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Full gas med framtidens bil

/
  • Nästan full pott i slutbetyget för Honda FCX Clarity - självklart för en ljudlös bil helt utan avgaser och med överraskande bra prestanda. Det finns egentligen bara ett fel - den går ännu inte att köpa.
  • Förarplatsen ser i stort sett ut som i en vanlig bil men det finns ingen växelspak och mätartavlorna kan till en början te sig lite förvirrande.
  • Försök inte skruva på egen hand i det här motorrummet - det finns inte en pryl som påminner om en konventionell motor.
  • 80 kilometer kvar att köra, (innehållet i tanken visas i den blå solfjädern t h) och batteriet får nästan maximal laddning (gröna solfjädern t v). Pricken i mitten skiftar färg under färd för att visa hur energieffektivt du kör. Den stora yttre mätaren visar momentant hur många watt bilen förbrukar under körning.

165 kilometer i timmen på tyska autobahn, ljudlöst och helt utan avgaser. Honda FCX Clarity är världens första serietillverkade bränslecellbil som bara släpper ut vattenånga ur avgasröret. En drömbil för både miljövänner och bilentusiaster. Men än går den inte att köpa.

Annons

Bilen som går från klarhet till klarhet, skulle man kanske kunna säga om Honda FCX Clarity. För det är just vad namnet betyder. Klarhet.

Däremot är det väl inte helt glasklart vad som krävs för att en bil ska kunna anses vara serietillverkad. I Europa finns just nu bara två exemplar av Honda FCX Clarity (i Frankfurt), i USA rullar 13 exemplar och i Japan ett 20-tal. Exakt hur många får jag inga riktigt klara besked om av utvecklingschefen Sachito Fujimoto. Och hur mycket pengar du än är beredd att betala kan du inte köpa en Clarity. Honda vill nämligen ha fullständig kontroll över bilarna, så de kan bara hyras. Och bara av väl utvalda kunder.

Att framtidens bilar kommer att drivas av elmotorer tycks all expertis vara överens om. De flesta är också överens om att den bästa lösningen för att förse motorerna med ström är att bilarna utrustas med egna elverk. Och det är precis så en bränslecell fungerar - som ett elverk. Den omvandlar kemisk energi till elektrisk energi.

Energibäraren är vätgas som efter att ha passerat bilens bränsleceller pyser ut genom avgasröret som rent vatten.

Att köra Honda FCX Clarity är helt odramatiskt. Fast lite hisnande känns det förstås när bilen sticker iväg helt ljudlöst och utan att man behöver några växlar. Till skillnad från en konventionell motor ger en elmotor maximal kraft redan från första sekunden. Att hänga med i det höga tempot på tyska autobahn är inga problem. Och 46 mil lovar färddatorn att bilen ska kunna köras innan nästa tankning.

Det låter ju bra men dessvärre är det i dag långt mer än 46 mil mellan de mackar som säljer vätgas. Här krävs gigantiska investeringar för att bygga ett distributionsnät vilket i sin tur kräver att både politiker och oljebolag är med på tåget.

Honda FCX Clarity är ungefär lika stor som en VW Passat men är i den här versionen bara fyrsitsig. Mittplatsen bak äts upp av den stora kardantunneln. Men tunneln rymmer ingen kardanaxel (bilen är framhjulsdriven), där döljer sig i stället den så kallade stacken med bränsleceller. Under baksätet sitter batterierna och bakom ryggstödet återfinns tanken, som rymmer 171 liter komprimerad vätgas vid 350 bars tryck och ungefär 260 (!) minusgrader. Men både bränsleceller och batterier har krympt dramatiskt på bara några år och med högre tryck kan mer bränsle lagras i mindre tankar. Så det är bara en tidsfråga innan en bränslecellsbil kan göras lika rymlig och praktisk som en konventionell bil.

Det kommer däremot att ta många år att bygga upp distributionsnätet och att få igång en så pass storskalig biltillverkning att priserna blir konkurrensdugliga. Men den som väntar på något gott.

 


rolf.gildenlow@ttspektra.se

Mer läsning

Annons