Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fulladdat på bilsalongen i Paris

/
  • Det var mycket sladdar på bilsalongen i Paris med elbilar och laddhybrider i alla montrar. Detta är kontakten till Skoda Octavia Green e-line.
  • Peugeot visade sin första dieselhybrid 3008 produktionsfärdig i Paris. I denna uppskurna modell syns den avancerade tekniken som krävs i dagens hybrider. De blå paketen är batteripackarna som placerats i bagageutrymmet.Foto: Per-Olof Lönnroth
  • I det elektrifierade Paris denna salong visade även Saab upp en elbil, byggd på 9-3 Sport kombi. 20 mil på en laddning lovar Saab, som ska ha 70 elbilar rullande i Sverige nästa år som en provflotta. Men priset vågar ingen tala om.
  • Audi E-tron Spyder är ett koncept på en laddhybrid. Förutom de fräsiga linjerna så har den här bilen en intelligent elektronik som styr laddningen. Men först efter 2013 kan detta bli verklighet.
  • Opel Astra kombi är efterlängtad hos svenska bilköpare. I Paris stod den nya modellen med smarta lösningar med knappfällning av ryggstöden från bagageutrymmet samt bättre utrustning än föregångaren.
  • Stora kupémodeller ska det vara, åtminstone hos prestigemärkena Mercedes, Audi och BMW. Detta är BMW 6-serie kupé, som premiärvisades i Paris.
  • En ny BMW X3 visades i Paris. Inte iögonfallande annorlunda, men litet smäckrare och mjukare i linjerna och med snålare motorer.
  • Volkswagen Passat har tillverkats i 15 miljoner exemplar sedan den kom 1973. Nu är den sjunde generationen Passat färdig och det är som vanligt inga djärva steg i designen. Litet smäckrare och med en front som ansluter till övriga Volkswagenbilar.
  • Jaguar C-X75 var en spännande skapelse, som kanske antyder om vilket håll indiska Jaguar är på väg. Detta är dock ett koncept, men fantastiskt snygg.
  • Porsche kan vrida den ena varianten efter den andra ur sin 911-platta. I Paris visades en ny variant av 356 Speedster från 1953. Men den här gången byggd på 911; litet breddad och vässad motor på 408 hästar - och givetvis blå till färgen. Bara två av de 356 bilarna som ska tillverkas kommer till Sverige och tre köpare slåss om dem!
  • Fords stora nummer i Paris var deras nya Focus, som fått en mycket fräck front, men som annars väl ansluter till Fords designspråk.
  • Lamborghini överraskade mässbesökarna med sitt extrema racingkoncept Sesto Elemento. De har tagit hjälp av flygplanstillverkaren Boeing för att spara vikt. Resultatet blev denna kolfiberbil med V10-motor på 570 hästar och en tjänstevikt under 1 000 kilo. Designen och detaljlösningarna är en orgie i fria fantasier.
  • Det var mycket sladdar på bilsalongen i Paris med elbilar och laddhybrider i alla montrar. Detta är kontakten till Skoda Octavia Green e-line.
  • Citroën hade en jättemonter i Paris och visade många härliga designdrömmar, som denna lila skapelse som har mycket retro över sig.
  • Storstäderna är elbilarnas självklara marknad, som denna Citroën C-Zero, som inte släpper ut någon koldioxid - ur avgasröret. Hur det blir med elbilar som kör med kolkraftström blir en annan femma.

Sladdar kors och tvärs i alla montrar. De muskelstinna bilarna fick stå tillbaka för elbilar och laddhybrider på bilsalongen i Paris. Temat för salongen var också framtidens mobilitet.

Annons

Elbilar står på agendan hos alla i dag, även om den stora boomen kommer om något år. Vissa är i framkant med färdiga bilar, som Mitsubishi med sin i-Miev och Nissan med Leaf. Men alla kommer att vara på banan senast 2013 och då har sannolikt tekniken för elbilar kommit många steg vidare.

I Paris hade Saab tagit fram en eldriven 9-3, som utlovar 20 mils räckvidd. Elmotorn utvecklar 185 hästkrafter med ett batteri som laddas på 10 timmar genom en vanlig sladd i väggen.

- Elbilar kommer i framtiden och även vi som nischtillverkare måste vara med och utveckla tekniken, säger Saabs vd Jan-Åke Jonsson.

Saab har placerat batterierna på bensintankens plats och i kardantunneln. En steglös växellåda har också utvecklats särskilt för den här bilen, som kommer att rulla på svenska vägar i en testflotta om 70 bilar nästa år.

Skoda överraskar

Men som sagt konkurrensen är stenhård och alla vill ta ledningen i loppet. Peugeot och Citroën är långt framme med sina elbilar; iOn och C-Zero, som är rena citybilar. Överraskande var att Skoda också hade tagit fram en elbil i sin Green Line-serie. Detta med tanke på att hela Volkswagenkoncernen ligger lågt i elbilsutvecklingen och räknar med att vara på banan 2013.

Men på en mässa måste alla visa att de kan, och koncernbrodern Audi visade sitt koncept E-tron Spyder, som är en laddhybrid. Seat hade sin elbil IBe.

Minskad förbrukning

Mellan alla sladdar och batterier finns också andra vanliga bilar på Parissalongen, även om de får en mer undanskymd tillvaro. Volkswagen slog på trumman för sin nya Passat och Opel har höga förväntningar på Astra kombi, som börjar säljas i Sverige efter årsskiftet.

När det gäller de traditionella bränslebilarna så har alla genomgått stora förändringar för att minska förbrukningen. BMW visade en ny X3 som har de snåla motorerna, liksom nya kupén i 6-serien.

Nya Ford Focus var också en spännande premiär, med linjer som tilltalade ögat.

Jaguars nya konceptbil

För den verkligt stora bilälskaren är givetvis Lamborghini och Ferrari de stora magneterna. Lamborghinis nya koncept Sesto Elemento har kolfiberkaross och är lättad till 1 000 kilo med V10-motor på 530 hästar - samma som i Audi R8.

Jaguars konceptbil C-X75 drog många blickar med sina härliga linjer och en läcker ny grill.

Mässans höjdare blir ändå Sesto Elemento!

Per-Olof Lönnroth/TT Spektra

per-olof.lonnroth@ttspektra.se

Mer läsning

Annons