Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Helt fel tajming för Renault Koleos

/
  • Dyr. Renault Koleos är byggd på samma plattform som koncernsyskonet Nissan X-Trail. Kompetent men dyr, tung och törstig.
  • Hygglig kvalitet. Bra förarplats och hygglig kvalitetskänsla.
  • Med en knapptryckning. Har du bara med dig nyckelkortet i fickan räcker det med att trycka på knappen för att starta bilen.
  • Tvådelat. Bakluckan är tvådelad och den undre delen kan bära 200 kg. Ifall man behöver sätta ner rumpan och vila. Med lättåtkomliga reglage på sidan av bagagerummet kan baksätets ryggstöd fällas.

Renault Koleos är lika japansk som Nissan Qashqai, som jag skrev om härom veckan. Men medan kusinen från Nissan byggs i England så produceras Koleos i Sydkorea. Renault väntade länge innan man hoppade på tåget men tajmingen blev helfel.

Annons

Renault Koleos är nära släkt med Nissan Qashqai, en japansk crossover som utvecklades i samarbete med Renault men som tillverkas i Nissans fabrik i Sunderland i England. Koleos är nämligen byggd på samma plattform som Qashqais systerbil Nissan X-Trail. Men i stället för att bygga den i Frankrike, Japan eller England valde Renault sin koreanska samarbetspartner Samsung. Så vår franska Renault byggs på en japansk plattform i Busan i Sydkorea.
På vissa marknader säljs bilen under namnet Renault Samsung QM5.



Till skillnad från Nissan Qashqai går Koleos att få endast i fyrhjulsdrivet utförande, men i grunden är bilen framhjulsdriven.
Med en knapp på instrumentpanelen kan du koppla ur drivningen till bakhjulen eller göra drivsystemet än mer kompetent genom att låsa mellandifferentialen.
Korta överhäng både fram och bak gör bilen än mer duglig i besvärlig terräng.
Start i backe är en baggis för Koleos liksom körning i branta och hala nedförslut. Tryck bara på en knapp och ta fötterna från pedalerna så sköter tekniken resten.



Den finessen fungerar även på backväxeln. Det kan ju annars vara en mardrömssituation, att köra fast på väg uppåt och tvingas rulla baklänges ner igen.
Jämfört med koncernsyskonet Nissan X-Trail är Renault Koleos inte bara mjukare i formerna utan även
i chassiet. Fransmännen gillar som bekant att åka mjukt. Och det gör man. Men i motorvägsfart blir det i stället lite svajigt.



En 2,0-liters diesel och en 2,5-liters bensinmotor finns att välja på. Dieseln går dock att få i två olika effektversioner – en på
150 hästkrafter och en på 175 hästkrafter. Bensinmotorn ger 170 hästar.
Till Nissan X-Trail går det dessutom att få en 2,0-liters bensinmotor på 141 hästkrafter. Den tycker Renault är lite för klen för Koleos, som faktiskt är 150 kg tyngre.
I provbilen sitter den starkare dieselmotorn, som gör ett bra jobb till en vettig milkostnad. Men den manuella växellådan är inte särskilt kul och automatlådan i tillbehörslistan går bara att få till 150-hästarsdieseln – och kostar 12 000 kronor extra.
För den som inte nödvändigtvis måste ut i eländig terräng eller måste dra ett två ton tungt släp är ”kusin vitamin”, Nissan Qashqai+2, ett både rymligare, billigare och bränslesnålare alternativ.



Å andra sidan kostar Nissan X-Trail, med en närmast identisk drivlina, 15 000 kronor mer än Koleos. Dyrast i klassen är dock VW Tiguan TDI på 314 000 kronor.
Renault klev nästan sist av alla in i crossoverklassen men landade helt fel i tid.
I dag undrar nog många om den här biltypen egentligen har någon framtid.


Mer läsning

Annons