Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen lyx på årets salong i Detroit

/
  • KAPAT TAK. Redan tuffa lilla Kia Soul kommer i en utvecklad version som passar bäst i varmare klimat, Soul’ster. Med kapat tak får bilen utseendet av en pickup men precis som på exempelvis klassiska Jeep Wrangler sitter baksätena kvar under bar himmel.
  • FÖR JÄGAREn. Ford F150 Raptor är ökenrävens eller kanske älgjägarens drömbil. Fyrhjulsdrift, hög markfrigång och stötdämpare som klarar tio-metershopp gör att du inte bara klarar dig på de usla skogsbilvägarna – du kommer först fram också! V8 på 320 hästkrafter gör dessvärre att du inte kommer så långt mellan tankningarna.
  • VOLVOS FRAMTIDSHOPP. Volvos visning av konceptbilen S60 drog väldigt mycket folk.  Publiken                                                   imponerades av den nya Volvo-modellen som blir en viktig del i Volvos framtid. Under huven sitter ingen hokuspokus-motor utan en snål men stark bensinmotor. Den nya direktinsprutade motorn, som                                         kommer i S80  under våren, ger 180 hästkrafter men släpper bara ut 118 gram CO2 per kilometer, Foto: Johannes Collin
  • Snygg och smart. Mercedes Blue Zero är en tuff liten elbil som precis som de flesta andra elbilar drivs med dyra lithiumjonbatterier. Mercedes säger att de ska bli den första biltillverkae med egen batteriproduktion . Blue Zero kommer även att finnas i två andra versioner, en med hybridlösning där elmotor och en liten förbränningsmotor delar på skjutsen och en version med vätgasmotor.
  • INTE KLAR ÄN. En av Chryslers konceptbilar, 200c EV, är en bakhjulsdriven elbil. Chrysler hävdar att bilen kan vara produktionsklar inom några år men det stämmer inte, än så länge saknas en viktig pusselbit – billiga och bra batterier. Däremot är 200c EV fullproppad med annan teknik som redan finns. Mittkonsolen bygger på en pekskärm där man kan ansluta till internet, bläddra mellan skivalbum och titta på film, precis som på en iPod.
  • INGEN LYXBIL.  Hondas lilla framtidsbil Insight kommer i en ny version med fyra dörrar och plats för fler än två personer. Till skillnad från föregångaren ser nya Insight faktiskt mest ut som värsta konkurrenten Toyota Prius. En 98 hästkrafter stark bensinmotor och en elmotor på 13 hästkrafter samsas om driften och ger nya Insight en bränsleförbrukning på strax under en halvliter bensin per mil.
  • LÅGBUDGET. Ford brukar i vanliga fall bjuda på en dyr och spektakulär uppvisning i Cobo Arena. Årets tillställning är en slätstruken historia, det skulle rimma illa att först med mössan i hand be staten om pengar och sedan kasta ut dem på en bilsalong.
  • snabb och miljövänlig. Volkswagen Bluesport är en konceptbil men den ser inte ut att vara långt från produktion. Formerna är nätta och läckra och motorn en snål diesel på 180 hästkrafter. 0–100 kilometer                       i timmen tar bara 6,6 sekunder och toppfarten är 226 km/tim, snabbt som bara den men trots det miljövänligt. Bluesport drar bara 0,43 liter per mil och släpper ut 113 gram CO2 per kilometer.
  • KÄNDISSTATUS. Med hjälp av gamle racerbilsbyggaren Carol Shelby har nya Mustang GT500 fått                 40 hästkrafter till och har nu alltså 540 totalt. Hur mycket Mr Shelby själv har varit inblandad i utvecklingen är osäkert men hans namn väger tungt och hans klassiska cobra-märke pryder bilen.
  • EN KINES. Kinesiska biltillverkaren BYD (Build Your own Dreams) har en produktionsklar plugin-bil. F3DM är en hybridbil med elmotor och batterier som kan laddas             i vägguttaget och en liten bensinmotor som tar över när strömmen tar slut. På en laddning som tar nio timmar får bilen en räckvidd på tio mil. När strömmen sinar tar en en liter stor bensinmotor över. Bilen är billig och enkel, den ska kosta 180 000 kronor i Kina.Men kinesiska biltillverkare har inte gjort sig kända för sin säkerhet så huruvida bilen tar sig till Europa eller inte är osäkert
  • LITEN OCH FRÄN. Fräna lilla Dodge Circuit EV är en elbil som gör 0–100 km/tim på mindre än fem sekunder och har en toppfart på över 200 km/tim. Bilen bygger på Lotus Elise och tekniken under skalet sägs komma från elsportbilstillverkaren Tesla.

Trots den värsta ekonomiska krisen sedan depressionen är läget bättre än någonsin, åtminstone låter det så om man lyssnar till ledningarna på General Motors och Ford. Chrysler däremot hymlar inte med att läget är katastrofalt.

Annons

Det räcker med att ta en titt i New Yorks hamnområden för att se att läget inte är så bra som det låter. Rader med tusentals och åter tusentals osålda bilar väntar på att någon ska förbarma sig över dem.

Och det märks på bilsalongen i Detroit att luften har gått ur. Detroit, hela världens Motor Town, bjuder i vanliga fall på en bilsalong där man inte sparat på dollarn – vräkigt och överflödigt på god amerikansk manér.

2009 års bilsalong är tvärtom ganska sparsmakad och det bjuds varken på överdådiga lunchbjudningar eller spektakulära presentationer.

På de senaste bilsalongerna runt om i världen har miljön stått i fokus och det är inget undantag här. Det går till och med nästan till överdrift, alla biltillverkare visar små och miljövänliga underverk. Det låter som att elbilarna snart finns på marknaden men i verkligheten är de ganska långt borta och dessutom är priset än så länge så högt på batterierna att inte många privatpersoner kommer att ha råd med elbilarna i början.

Nya Volvo S60 som har världspremiär sticker ut ur mängden här. Bland alla önskedrömmande elbilar och relativt trista amerikanska familjebilar är S60 en vanlig personbil som verkligen sticker ut ur mängden. Volvo kunde ha valt att visa någon futuristisk eldriven konceptbil men de ville hellre visa en bil med verklighetsanknytning. Och S60 kommer att börja produceras redan nästa år, visserligen aningen modifierad men i princip kommer produktionsbilen att se ut så här.

Trots allt prat om miljö och ekonomi finns det fortfarande bilköpare och drömmare som vill ha hästkrafter och attityd och Ford är den enda större tillverkaren som vågar visa lite muskler på salongen, riktigt uppfriskande.

På Fords traditionella presentation i baskethallen Cobo Arena, efter att de vanliga bilarna visats upp, mullrar det till i kulisserna och in kommer nya Mustang GT500. Med över 500 hästkrafter är bilen verkligen inte särskilt miljövänlig men vilket ljud och vilken karisma.

En av de fränaste bilarna på salongen nämner inte ens Bill Ford. Ford har gjort en offroadversion av sin storsäljande pickup F150. F150 Raptor är inspirerad av tuffa ökentävlingar som Baja 1000 och är höjd, har kraftigare underrede och stötdämpare från FOX. Den är rå, oktanosande och så amerikansk som en bil kan vara och en frisk fläkt på salongen. Ford F150 Raptor är inte det minsta politiskt korrekt men den ska inte tillverkas i så många exemplar och än finns det de som drömmer om en stor amerikansk pickup.

Johannes Collin/TT Spektra

johannes.collin@ttspektra.se

Mer läsning

Annons