Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget fjäsk när Subaru förnyar

/
  • Subaru Legacy är en i grunden helt ny bil men bjuder inte på något nytänkande eller någon ny teknik. Och märkestrogna kunder kommer att känna sig hemma.
  • Nya Legacy är bredare och därmed rymligare både fram och bak. Förarplatsen är mindre plastig än förut med överskådliga instrument.

Subaru har aldrig fjäskat för sina kunder. Den som inte begriper storheten hos märket ska inte lockas med krimskrams och tingeltangel. Ungefär så tycks man ha resonerat hos tillverkaren Fuji Heavy Industries i Japan där funktion går före form. Helt nya Legacy känns dock mera insmickrande, men långt ifrån inställsam.

Annons

I procent räknat går det bra för lilla Subaru. I fjol, när den internationella bilindustrin bokstavligen körde i diket, så ökade Subaru sin försäljning runt om i världen. Inte minst i Norden där märket ökade med 20,3 procent. Och Subarus kunder är som vanligt mest nöjda av alla med sitt bilägande. Men så är också kunderna lite speciella, som inte faller för trendsättande design och nydanande teknik. Robusta, beprövade grejer med hög tillförlitlighet och närmast oändlig driftsäkerhet prioriteras högst. Möjligen ett allt vanligare tänkande i kristider?

Variomatic

Allting har blivit större hos nya Subaru Legacy. Utom prislappen. Bilen är längre, bredare och högre. På insidan märks det främst i baksätet där benutrymmet har växt med en hel decimeter. Dörrarna med karmlösa fönster har ersatts med traditionella dörrar vilket har gjort det möjligt att göra öppningarna bak betydligt större med bättre insteg som följd. Fram har kupéutrymmet ökat på bredden med nästan nio centimeter, vilket ger en betydligt luftigare förarmiljö.

Tekniskt sett känns dock det mesta igen med boxermotor, fyrhjulsdrivning och så kallad symmetrisk drivlina. Men i provbilen ruvar en världsnyhet: en steglös kedjedriven automatväxellåda. En vidareutveckling av Van Doorns gamla Variomatic som en gång debuterade i holländska Daf, fast då med remmar i stället för kedja. Fungerar perfekt utom vid maximal acceleration, då den blir lite surrig och sävlig - både dieselversionen och bilen med den mindre tvålitersmotorn, manuellt växlade, är faktiskt raskare till 100 kilometer i timmen än två och en halvlitersbilen med automat.

Gasdriven version i vår

Med Lineartronic, som automatlådan kallas, fördelas 60 procent av drivkraften till framhjulen och 40 till bakhjulen, till skillnad från den manuellt växlade bilen som ger 50-50.

Efter mer än 40 år utan förändring har Subaru nu placerat framvagn och motor i en vagga som ger en bättre styrrespons men också avleder vibrationer och ljud från hjulen. Men skippa sportpaketet med hårdare dämpning, som sitter i provbilen. Det förtar en del av komfortvinsten och klär inte riktigt bilens karaktär i övrigt.

Subaru är en favorit som dragbil och nya Legacy, den femte i ordningen, får med automatlåda dra 1 800 kilo. I vår kommer också en version som kan köras på fordonsgas, vilket blir Subarus första miljöbil och öppnar dörren rejält till tjänstebilsmarknaden.

Den som vill ha en lite tuffare version av Legacy väntar lämpligtvis in Outback-modellen, som just är på väg ut till handlarna, med skärmbreddare och lite annat godis. Den går dessutom att få med den nya boxersexan 3,6R på 260 hästkrafter.

 


rolf.gildenlow@ttspektra.se

Mer läsning

Annons