Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Japanen som korsade Atlanten

/
  • glittrade grin. Nissan Murano väcker känslor. Bilen är utvecklad i USA för amerikanska bilköpare men där har bilförsäljningen som                                    bekant tvärstannat. Och i Europa har priset fallit rejält.
  • Interiören är luftig och det är långt till vindrutan. Åkkomforten är mycket hög.
  • Med knappsatsen till vänster om ratten kan föraren öppna tanklocket, öppna bakluckan, stänga av antisladdsystemet och fälla upp ryggstöden bak.
  • En kamera i backspegeln håller koll på bilens högersida vid backningsmanövrer.
  • Reglagen till färddator, navigation, radio, telefon, backkamera och all annan elektronik är bra och lättöverskådligt placerad ovanför radion och klimatanläggningen. Till skillnad från den traditionellt europeiska placeringen nere vid växelspaken.
  • Det går att växla manuellt men växlingslägena är fiktiva eftersom CVT-transmissionen är steglös.

Jag körde Nissan Murano redan 2004, fast då var det en inlånad bil från Kanada. Bilen är också utvecklad i USA för den nordamerikanska marknaden men efter ett tämligen omfattande modifieringsarbete skeppades den 2006 till Europa. Och nu är en ny generation Murano här. Billigare och bättre.

Annons

Nissan Murano blev en jättesuccé i Nordamerika när den lanserades år 2003. Då ville alla ha en crossover – lite mindre och lite smartare än en konventionell suv. Men i dag är även den här biltypen iskall i krisens USA så när den nya versionen av Murano nu introduceras behöver Europa inte vänta.

Bilen är i princip helt nydesignad, både på utsidan och på insidan, men d-plattformen är närmast identisk med den tidigare. Bara än mer finslipad. Motorn är också identisk med föregångaren och således inlånad från sportbilen Nissan 350Z. Men effekten och momentet har skruvats upp.


Och så den lite unika växellådan: En steglös CVT som bygger på det gamla holländska Daf-patentet. Den funkar alldeles utmärkt i den här konfigurationen.


Men Nissan Murano får nu konkurrens av en nära släkting, som också skeppas över till Europa från USA – Infiniti FX. Infiniti är Nissans lyxbilsmärke (precis som Lexus är en fisförnäm Toyota) och vid ett första påseende påminner FX onekligen om Murano. Men bilarna är väsensskilda. Infiniti FX har en längsmonterad motor som driver på bakhjulen medan Nissan Murano har en tvärställd motor som driver på framhjulen.
Fast båda blir vid behov fyrhjulsdrivna.


Första generationen Murano som kom till Sverige hade lika tuff design och var lika komfortabel men hade en ganska plastig interiör av typiskt amerikanskt snitt. Det har radikalt åtgärdats till den nya upplagan. Och det behövdes för att Murano skulle kunna locka BMW- och Mercedeskunder.


Trots utseendet är Nissan Murano inte någon bil man ska ge sig ut i terrängen med. Men fyrhjulsdrivningssystemet med elektromagnetisk mellandifferential gör den i alla fall minst lika kompetent på dåligt underlag som exempelvis en Lexus RX350.



Något europeiskt krocktest har inte gjorts men den amerikanska motsvarigheten till EuroNCAP gav bilen höga poäng.


Nya Murano är faktiskt drygt 20 000 kronor billigare än föregångaren men fortfarande rätt dyr. Men då ingår nästan allt i standardutrustningen, som navigation, jättestereo, elektriskt ställbara stolar i läder, bixenonstrålkastare, sollucka, klimatanläggning med mera. Plus en ganska finurlig finess – dubbel backningskamera. En kamera sitter på bakluckan medan den andra är placerad i högra backspegeln för att visa bilens sida i förhållande till trottoarkanter, stolpar och andra hinder. Ytterligare en finess är självläkande lack! Jo, det är sant, små repor i lacken lagar sig själv.


Sen finns det förstås massor av förvaringsfack och mugghållare. För amerikanska bilköpare är det viktigare än hästkrafter.


rolf.gildenlow@ttspektra.se

Mer läsning

Annons