Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köra mc på vintern

/
  • Vintersula. Som vinterdäck föredrar Gösta Östlund grövre offroaddäck åt crosshållet. Han använder inte dubbdäck som ändå inte fungerar på asfalt.

Snö, is och slask. Inte direkt något motorcykelväder. Men visst går det att köra ändå. Här kommer knepen för att åka hoj i vinter.

Annons

På många håll i Sverige är vintrarna milda med lite eller ingen snö alls. Det innebär att det går att köra motorcykel i stort sett året runt - även om de flesta väljer att låta hojen stå under den kalla årstiden.

Men vissa måste bara färdas på två hjul. De låter sig inte stoppas av slask, blåst eller minusgrader utan kör ändå. Som 69-årige Gösta Östlund gjort under större delen av sitt liv.

- Lite kyla har inte stoppat mig. Rekordet är minus 28 grader, då fick jag köra på choken hela tiden och när jag kom hem var motorn inte ens ljummen. Folk tyckte inte att jag var riktigt klok, säger veteranen som dock dragit ned på vinterkörningen under de senaste åren.

Men hur gör man egentligen för att klara kylan?

- Fötter och händer är svårast att hålla varma. Det finns inte mycket att göra annat än att ta på sig rymliga stövlar, utan stålinlägg, och använda innersula, strumpor och två par sockor. På händerna kan man ha två par lösa och lediga handskar - och inget armbandsur eftersom det kyler ned handen.

Vad ska man mer tänka på?

- På kroppen har jag haft ett underställ, en träningsoverall och ett gammalt tvådelat ställ i vattentät smärting. Man kan inte ha läder när det är riktigt kallt, det bara kyler ned ytterligare. Jag har använt en halsduk och haft en rånarluva under integralhjälmen.

Vad är det värsta med vinterkörning?

- Vägsalt är ett jävla skit. Det förstör motorcykeln och ger mig ont i ögonen och luftrören, avslutar hårdingen Gösta Östlund.

Robert Lagerström/TT Spektra 

Mer läsning

Annons