Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mazda 3 med gladare uppsyn

/
  • fräckare. Utan att identiteten gått förlorad har Mazda 3 fått en ny och betydligt fräckare design. Men bilen byggs fortfarande på samma plattform som tidigare, den som delas med Volvo och Ford.
  • Även interiören har fräschats upp och detaljarbetet har förfinats. Men fortfarande tränger det in buller från vägen.
  • Det är de små, små detaljerna som gör det. Hur många gånger har man inte suttit i mörkret och trevat efter nyckelhålet till tändningslåset? Här visar en liten röd lampa rätt väg.

Inte direkt ett syskon men väl en japansk kusin till Volvo S40 har nu fått en rejäl ansiktslyftning. Nya Mazda‑3 ser med sina nya linjer betydligt mer uppkäftig ut. Men möjligen har designern Kunihiko Kurisu sneglat väl mycket på den kanske tuffaste utmanaren i klassen, Peugeot 308.

Annons

Det är mycket kosmetika bakom nya Mazda 3 men bilen har också blivit distinktare att köra. Mest tack vare en mer vridstyv kaross. Tyvärr fortsätter Mazda att leverera rätt bullriga bilar. Eller rättare sagt, det är svensk grovkornig asfalt som levererar bullret och Mazdas bilar som ännu inte klarar av att stänga det ute. Trots att man försäkrar att mycket jobb lagts ner på att reducera inträngande vägljud.

Japanska familjebilar har i alla tider haft ett slätstruket och lite fegt utseende, men nya Mazda 3 är undantaget som bekräftar regeln. Förutom den stora och glada grillen har hjulhusen fått mer markerade och svepande linjer. Bilen ser ut att vara redo för språng redan på p-platsen.

Nya Mazda 3 byggs på samma plattform som tidigare – den som är gemensam med Ford Focus, Ford C-Max och Volvos belgiska bilar C30, S40 och V50. Mazda använder dock egna drivlinor och samsas således inte om motorer och växellådor som Ford och Volvo gör. Det förklarar varför Mazda 3 inte förrän nu får en dieselmotor som klarar den svenska miljöbilsgränsen – lagom till att miljöbilsrabatten tagits bort.

Den svenske importören tror inte att dieselversionen blir bästsäljaren i familjen.

I alla fall inte om straffbeskattningen av dieselbilar blir kvar och dieselbränslet fortsätter att vara dyrt. Och i övriga Europa är den bensindrivna 1,6-litersmotorn mest efterfrågad. Det är också den som sitter i vår provbil. En ganska beskedlig maskin med måttliga prestanda som dock nöjer sig med 0,63 liter milen.

Åtminstone på pappret. Förutsättningen är att man inte jagar motorn utan låter den jobba i sin egen takt. Motorns karaktäristik inbjuder heller inte till någon sportig körning.

3-serien är Mazdas mest framgångsrika modell och har sedan säljstarten 2003 tillverkats i över två miljoner exemplar och sålts i 101 länder. Den blev Årets Bil i Ryssland, Kanada, Israel, Australien, Thailand, Hong Kong och Indonesien kom dessutom tvåa i den europeiska omröstningen. Så det är förklarligt att konstruktörerna i Hiroshima ändrat bilen med varsam hand.

I Sverige räknar importören med att cirka 80 procent av köparna kommer att välja halvkombin medan resten kommer att föredra den klassiska fyradörrarsmodellen.

Den nya generationen Mazda 3 erbjuds i tre olika utrustningsversioner på den svenska marknaden. Förutom bensinmotorn på 1,6 liter finns alltså även en 1,6-liters dieselmotor att välja på. Plus en större dieselmotor på 2,2 liter och 185 hästkrafter.

I höst kommer även en version med stop and go, alltså en motor som stannar av sig själv vid tomgång, och en sportigare MPS-modell.


rolf.gildenlow@ttspektra.se

Mer läsning

Annons