Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

MC-branschen tar nya tag

/
  • Retronostalgi. Moto Guzzi V7 Racer är ett läckert bygge på 744 kubik och 49 hästkrafter.
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix
  • Dyrast i stan. Harley-Davidson har mässans dyraste maskin, en CVO Ultra Classic Elecra GI för 377 900 kronor.
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix
  • Värsting. Ducati Diavel är en grym best med 162 hästkrafter fördelade på 207 kilon.
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix
  • Hybridhoj. Honda Crossrunner är en kombination mellan nakenhoj och äventyrsmaskin som drivs av en V-4:a på 800 kubik.
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix
  • Tre generationer. Zach, Cory och Arlen Ness är kända hojbyggare som bland annat designat modeller för Victory.
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Hemmabyggda hojar, sansade sportbågar och maskiner med bredare användningsområden. Mässan På två hjul visar på motorcyklarnas ständiga utveckling.

Annons

Men branschen har problem.
Läget för motorcykeln är helt upp-och-ned. Samtidigt som fjolåret innebar hela 304 000 hojar på våra vägar och betydligt färre dödsolyckor fortsatte försäljningen av nya maskiner att rasa.


Och här snackar vi om siffror mörka som kolfiber. Från toppåret 2007, då det såldes över 20 000 motorcyklar, har det bara gått nedåt, för att i fjol hamna på drygt 9 000. Lågkonjunkturen slog hårt mot mc-branschen över hela världen och här hemma ställdes den förra upplagan av På två hjul helt enkelt in.

Äldre förare
Men nu har traditionen återupptagits. Nordens största mc-mässa arrangeras återigen i Stockholm och får dessutom en slags förlängning framåt vårkanten genom Motorcykelns dag, då ett stort antal handlare runt om i landet håller öppet hus. Alla hoppas förstås på att 2011 blir året då marknaden vänder.


Under mässan satsar man på att göra det mer lockande att ta körkort, för både motorcykel och moped. Den sistnämnda minstingen har fått lida på grund av en förvirrande övergång till nya regler, medan allt färre personer tar lappen för mc.

Återväxten är dålig och hojåkarens medelålder är numera uppe i över 50 år.
Många av de äldre förarna kör glidare, stora dunkande landsvägslok, som flitigt putsas och extrautrustas. Det är också populärt att bygga sin egen motorcykel vilket på mässan avspeglas genom tävlingen Builders trophy, som är öppen för både amatörer och proffs.

Extrema skapelser
Den typen av byggen brukar vara extrema skapelser där färg, form och speciallösningar går före praktisk funktion. En helt annan utveckling ser man ute i trafiken. Där får hojarna ett bredare användningsområde genom det växande segmentet allroundmaskiner, mer praktiska sportmotorcyklar och fler smidiga små nakenhojar.


Över lag blir fordonen säkrare genom ABS-bromsar, motorstyrningsprogram och antisladdsystem. Elektroniken förfinas allt mer och i Sverige är nästan 60 procent av alla nya motorcyklar som säljs utrustade med ABS.
Inte illa.
Men fortfarande saknas det en hi-tech-produkt som förhindrar regn och dåligt väder.

Robert Lagerström/TT Spektra

Mer läsning

Annons