Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljövän med karaktär

/
  • Seat Leon med miljöklassad dieselmotor är rymlig, rolig och riktigt fräckt formad. Under skalet är det mesta identiskt med VW Golf.
Foto: Rolf Gildenlöw
  • Förarplatsen är godkänd och man åker tyst och komfortabelt. Mycket känns igen från syskonen i VW-familjen.
Foto: Rolf Gildenlöw
  • Designfiness - dörrhandtaget till bakdörrarna är infällt i den lilla glasrutan längst bak.
Foto: Rolf Gildenlöw
  • Vindrutetorkarna parkerar mot a-stolparna, vilket minskar vindbruset men skymmer en del av sikten snett framåt.
Foto: Rolf Gildenlöw

Den som tycker att miljöbilen VW Golf BlueMotion ser lite slätstruken ut och inte tycker sig ha råd med en Audi A3 E-power har nu ett tredje alternativ - Seat Leon Ecomotive. Under den karaktärsfulla karossen sitter nämligen i princip samma grejor som i nämnda tyskar. Och miljöbilspremien är exakt på öret densamma.

Annons

De har fått en markant mer personlig formgivning på senare år, bilarna från spanska Seat. Företaget ingår sedan 1986 i Volkswagen Group och bilarna byggs sedan 90-talet på arkitektur och komponenter som är gemensamma inom VW-koncernen.
Seat Leon är således baserad på en plattform som också används till koncernsyskonen VW Golf, Audi A3 och Skoda Octavia.
Och motorn känner vi igen från alla de andra familjemedlemmarna: en 1,9-liters diesel som tack vare högre utväxling, lägre tomgångsvarv och högre lufttryck i däcken nöjer sig med 0,45 liter bränsle per körd mil. Och där går den magiska gränsen för att koldioxidutsläppen ska stanna under 120 gram per kilometer. Vilket i sin tur är gränsen för att bli klassad som miljöbil.
Partikelfilterrabatten finns inte längre kvar, men 10 000 kronor i miljöbilspremie kan inkasseras från statskassan.

Överväxel
Seat Leons köregenskaper matchar rätt väl bilens fräcka design. Både chassi och styrning hänger lätt med i svängarna, trots elektromekanisk servo. Fast den tekniken har ju i ärlighetens namn även de flesta av konkurrenterna fått fason på.
Bilen hade behövt en sexstegad växellåda eftersom den höga utväxlingen gör att stegen blir lite långa och att bilen blir markant orkeslös på femman. Den ligger som en rejäl överväxel. Så det blir sällan högre än fyrans växel vid stadskörning
En lite kul finess är att vindrutetorkarnas parkeringsläge är upprätt, vid a-stolparna i stället för vid huvens bakkant, men det innebär också att sikten snett framåt bli störd. Den ovanliga lösningen minskar i alla fall vindbruset. Över huvud taget är Leon väldigt tyst att åka i.

Räkna rätt
Seat Leon fick bara ihop fyra stjärnor i krockprovet hos EuroNCAP. För ett par år sedan var det fullt godkänt men i dag klarar även småbilar fem stjärnor, vilket också Leons samtliga syskon gjorde. Fast det var bara en enda poäng mer som gav VW Golf den femte stjärnan.
Ecomotive-modellen är 5 000 kronor dyrare än vanliga Leon 1,9 TDI men över 20 000 kronor dyrare än Leon med 1,6-liters etanolmotor. Med dagens literpris på diesel, plus högre fordonsskatt, måste man köra många mil för att få igen merkostnaden. Eftersom Seat dessutom i flera år vårdat sitt anseende tämligen illa så måste du även kalkylera med ett rätt dåligt andrahandsvärde.
Så håll tungan rätt i mun när du räknar. 

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

Mer läsning

Annons