Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Munktells Grus-Kalle - en dundersuccé

/
  • Världens första ramstyrda dumper såg dagens ljus 1965 och blev en gigantisk succé. Den hade allhjulsdrivningen trecylindrig motor på 65 hästkrafter. I folkmun kallaedes den Grus-Kalle men formellt hette den BM DR 631.
  • störst. Den största traktorn på Munktellmuseet är denna drygt åtta ton tunga koloss från 1913. Motorn är en tvåcylindrig tändkulemotor som det tar tio minuter att starta. Och den är körbar än i dag, försäkrar museichefen Ralph Angestam.
  • Storsäljare. Redan i mitten av 1800-talet startade Munktells tillverkningen av ånglokomobiler som främst fungerade som kraftverk inom industrin men som också blev början till mekaniseringen av jordbruket. Den här H8-modellen blev Munktells storsäljare.
  • Ny epok. 1932 slogs Munktells ihop med Bolinder och en ny industriepok började. Namnet Bolinder-Munktell kom under decennier att förknippas med traktorer. Och de står i rader på museet                     i Eskilstuna.
  • olvo T425 Krabat var den sista traktorn som utvecklades i Volvos regi. Motorn var identisk med den som bland annat användes i Volvo Amazon. Enligt Ralph Angestam såldes Krabat även under namnet Bolinder-Munktell T15 med enda skillnaden att den var grön till färgen.

Vill du veta mer om svensk industrihistoria? Då finns det en rad motormuseer runt om i Sverige som lämpar sig bra som resmål så här på sensommaren.

Annons

På Munktellmuseet utanför Eskilstuna berättas framgångssagan om mannen som startade en traktor- och lantbruksproduktion som småningom kom i Volvos händer.

Sedan i början av 1990-talet är det möjligt att besöka Munktellmuseet som huserar i de gamla fabrikslokaler i Eskilstuna där allt svensk traktorindustri en gång började. Här jobbar en skara motorentusiaster, under ledning av Ralph Angestam, dagligen med att återställa gamla klenoder i ursprungligt skick. För tillfället lägger de mest krut på en gigantisk lokomobil (en typ av flyttbar ångmaskin som var föregångare till traktorn) från 1915.

– Det vi saknar i dag är en gengasdriven traktor från krigsåren, summerar museichefen Ralph Angestam. I övrigt har vi det mesta. Och nästan allt fungerar!

Det var på 1830-talet som det tekniska snillet Johan Theofron Munktell grundade Munktells Mekaniska Verkstad utanför Eskilstuna. Egentligen hade han tänkt lämna landet och göra karriär utomlands. Men i stället beordrades han till Eskilstuna för att få ordning på den miserabla vapentillverkningen vid Gevärsfaktoriet.

1832 startade han den mekaniska verkstad som långt efter hans död skulle nå världsrykte och som kom att modernisera både den svenska verkstadsindustrin och hela det svenska jordbruket.

I takt med den svenska industrialiseringen växte Munktells Mekaniska Verkstad till en av landets största och i mitten av 1800-talet dominerades produktionen av ångmaskiner, lokomobiler och lokomotiv.

Men grundaren Johan Theofron fick aldrig uppleva företagets riktiga blomstringstid. Han dog redan 1887, alltså långt innan Munktells 1932 slogs ihop med motortillverkaren J & CG Bolinder från Stockholm och startade den framgångsrika tillverkningen av traktorer och lantbruksmaskiner under namnet Bolinder-Munktell.

1950 såldes sedan företaget till Volvo och i dag tillverkas där främst entreprenadmaskiner, det vill säga grävmaskiner, hjullastare och så vidare.

Mer läsning

Annons