Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny höjdare från Honda

/
  • Roligare att köra. Nya Honda Jazz påminner starkt om sin föregångare men är en helt ny bil.
  • LÄTTINSTÄLLD. Det är lätt att trivas bakom ratten i Honda Jazz. Nu går det också att ställa in ratten i både höjd- och längdled. Foto: Rolf Gildenlöw

I Asien och i Syd- och Nordamerika säljs den under namnet Honda Fit men den svenske importören lär ha varit tacksam för att den populära småbilen döptes om till Jazz innan den nådde Europa för sex år sen. Nu är en ny upplaga här. En höjdare på många sätt

inte minst prismässigt.

Annons

Honda har aldrig gjort lågprisbilar för den breda publiken utan siktat in sig på bilintresserade köpare som vill ha något extra. Och som är beredda att betala extra för det. Men den svenske generalagenten har inte riktigt lyckats övertyga kunderna om den filosofin – om man undantar fyrhjulsdrivna Honda CR-V, förstås, som fortsätter att vara framgångsrik i sin klass.

Men att hitta köpare som är beredda att betala 150 000 kronor för en liten citybil, som inte ens är miljöstämplad, blir nog även fortsättningsvis en övermäktig uppgift för Honda.

Synd, för det är en både välbyggd, rolig och begåvad bil.

Nya Honda Jazz överraskar inte tekniskt sett men den är större än föregångaren på både längden och bredden. Ändå verkar inte ekvationen gå ihop när man jämför yttermåtten med innerutrymmena. Bilen är så rymlig och väldisponerad att man tvivlar på att det blivit något utrymme kvar till motor och växellåda.

Men på tvären i bilens front har konstruktörerna lyckats klämma ner en 1,4-liters i-VTEC-motor med variabla ventiltider och ventillyft. Det betyder att man får tillgång till 100 hästkrafter till priset av 0,54 liter milen. Det finns en mindre 1,2-litersmaskin med enkel överliggande kamaxel och 90 hästkrafter men den drar bara en centiliter mindre per mil och klarar inte heller miljöbilsgränsen. Men den är 5 000 kronor billigare.

1,4-litersmotorn kan kombineras med en så kallad semi- automatisk växellåda i stället för den tidigare steglösa CVT-lådan. I princip en manuell transmission som växlas elektroniskt och som ger lägre förbrukning än när bilen växlas med den femstegade standardlådan.

Honda brukar leverera sportiga och högteknologiska bilar. Så sportig är nu inte Honda Jazz men nog är den kul att köra och nog krävs det en del högteknologi för att få ihop grejerna så väl i en så här liten bil. Honda Jazz är dessutom mycket flexibel och visar upp finurliga lösningar med fällbara sittdynor och ryggstöd. Vid behov förvandlas den lilla bilen till en praktisk skåpvagn. Och det är precis så enkelt som många konkurrenter lovar att det ska vara, men inte lever upp till.

Lågt golv, generös takhöjd, bra öppningsvinklar på dörrarna. Det går att klämma in fem åkande utan allt för mycket stön och stånk, även om de väl inte ser fram emot någon långresa.

Nya Honda Jazz har ännu inte krocktestats i Euro NCAP men föregångaren fick fyra stjärnor. För sex år sen. Så visst borde det bli fem den här gången.

Krockkuddar, krockgardiner, antisladd, klimatanläggning, fjärrstyrt centrallås elfönsterhissar och elektriskt ställbara backspeglar är standard redan i den billigaste versionen.

Men priset är som nämnts högt.

VW Polo, Toyota Yaris, Skoda Fabia och Opel Meriva är billigare.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

rolf.gildenlow@ttspektra.se

 

Mer läsning

Annons