Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya Peugeot är grön och glad

/
  • POPULÄR SMÅBIL. Nu är Peugeot 207 fintrimmad för att klara svenska miljöbilskrav.
  • hygglig komfort. Men den blanka ramen runt konsolen på instrumentpanelen ger irriterande reflexer i vindrutan.
  • snål. Bränsleeffektiva 1,6-litersdieseln på 110 hästkrafter används även av Ford och Volvo.

Den ser oförskämt glad ut, Peugeot 207, men så är det ju också en av den franska biltillverkarens populäraste bilmodeller. Precis som föregångaren, 206, som såldes i över fem miljoner exemplar. Med dieselmotor kvalar den nu dessutom in i svensk miljöbilsklass.

Annons

Det var Peugeot 206 som inledde den franska revolutionen – i Sverige. Innan dess hade vi en minst sagt skeptisk inställning till sydeuropeiska bilar. Så när efterföljaren 207 skulle introduceras för tre år sedan fortsatte Peugeot för säkerhets skull att tillverka 206:an. Ifall efterträdaren inte skulle bli lika populär.
Men Peugeot 207 har, jämfört med 206, fått mer av allt såsom utrymmen, komfort och utrustning. Nu har den även kvalat in som miljöbil. Den lilla 1,6-litersdieseln har visserligen funnits sedan starten men nu har fransmännen filat på både maskin och bil så att koldioxidutsläppen kunnat sänkas till den magiska gränsen 120 gram/kilometer.



Drivlinan är densamma som i Volvos miljöbilar C30, S40 och V50 med tilläggsbeteckningen Drive. Och Peugeot 207 är byggd på PSA:s plattform 1, som även används till Peugeot 1007 och Citroën C3.
Dieselmotorn är en pärla – förutom att den nöjer sig med 0,45 liter milen så är den stark, dragvillig och hyggligt snabb. Men det brister lite i ljudisoleringen. Motorns morrande tränger in i kupén vid acceleration och även vägbullret gör sig gällande i motorvägsfart. Men jag kastar in en liten brasklapp när det gäller det sistnämnda – bilen rullar nämligen på vinterdäck.
Det märks att Peugeots interiördesigners satsar på att ge bilen mer kvalitetskänsla. Materialvalen är bättre och det känns inte lika plastigt som hos föregångaren. En blänkande aluminiumram runt den övre instrumentgruppen på panelen ger dock störande reflexer i vindrutan när solen ligger på. Sittkomforten är hygglig och takhöjden gör det möjligt att sitta upprätt och anständigt även i baksätet.
Peugeot 207 kammade hem fem stjärnor hos Euro Ncap och fick höga poäng vid sidokrockprovet. Den är också snällare än många av konkurrenterna vid kollision med fotgängare.
I standardutrustningen på alla modellvarianter ingår sex krockkuddar, nödbromsassistens, bältesförsträckare, bältespåminnare, Isofix bilbarnstolsfästen och antisladdsystem. Dessutom ingår strålkastarrengörare, vilket inte är självklart i den här bilklassen.
Om du har 22 000 kronor till övers kan du investera i Peugeots RT4-system som innehåller en komplett multimediaanläggning med gps, handsfreetelefon, hårddisk, mp3-spelare och sju tums bredbildskärm – det mesta är röststyrt.
Nästan hälften av den investeringen täcks av de 10 000 kronor du får i miljöbilspremie. Under förutsättning att du slår till före halvårsskiftet, förstås. Resten kanske i dessa tider går att pruta? Det är onekligen köparens marknad just nu.

Mer läsning

Annons