Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omstridda dubbdäck

/

Få saker skapar så livlig debatt som frågan om dubbdäckens vara eller icke vara. I Norge har det nyligen införts en extra avgift på dubbdäck. Här hemma kortas tiden för dubbdäcksanvändning.

Annons

Drygt tio procent av Osloborna väljer dubbdäck i dag medan nästan 90 procent gör samma val i norra Norge, det visar en enkät som tidningen Verdens Gang har gjort. För tre år sedan var det dubbelt så många dubbdäcksanvändare i Oslo.
- Däckvalet är direkt kopplat till den extra avgiften på 1 200 norska kronor för att få köra en säsong med dubbdäck, säger Kjell Magne Aalbergsjö, som är rådgivare i Opplysningsrådet for vejtrafikken.
Bakgrunden till den extra avgiften på dubbdäck i Norge är riskerna med ökat antal små och hälsofarliga partiklar i luften samt ett ökat vägslitage. Det är samma problem som ligger bakom införandet av dubbdäcksförbud på vissa gator i Stockholm och på andra platser i Sverige.
- Luften har blivit bättre i Oslo, säger Kjell Magne, men det är osäkert hur mycket som beror på att färre kör dubbat och hur mycket som beror på att man samtidigt sänkt hastigheterna från 80 till 60 kilometer i timmen för att ytterligare minska partikelhalten i luften.

I kontrast till den allt hetare miljödebatten har polischefen i Tromsö, Truls Fyhn, gått ut och hotat med böter för den som kör med dubbfria vinterdäck när det är riktigt halt på vägarna.
Det finns många parametrar som gör bedömningen av dubbarnas nytta respektive skada svår. Ett problem att reda ut är om de skadliga partiklarna kommer från dubbdäckens slitage eller från annan nötning av underlaget. Ett annat problem är hur och om man kan förebygga hälsoriskerna. Detta har man tittat på i Finland där dubbdäcken också debatteras.

Kaarle Kupiainen har gjort en undersökning av hur man kan minska effekten av de skadliga partiklarna. Han har tittat på sandpapperseffekten, som uppstår när vägbanan sandats, och hur fordonets tyngd liksom dubbarnas tyngd påverkar hur många partiklar som bildas.
Han påpekar att ett tungt fordon, exempelvis en lastbil, river upp ungefär tio gånger så många partiklar som en vanlig personbil enligt en brittisk undersökning. Han konstaterar också att man kan minska antalet partiklar genom att tvätta sanden före sandning, spola gatorna oftare och använda färre eller lättare dubbar i dubbdäcken. Det stämmer väl med den nordiska överenskommelsen om att ett dubbdäck som tillverkas efter 1 juli 2013 får ha max 50 dubbar per meter.

stefan.nilsson@ttspektra.se

Mer läsning

Annons