Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Opel Insignia - nästan en Saab

/
  • Det svänger om nya Opel Insignia - i alla fall när det gäller linjeföringen. Kombiversionen kommer att bli en bästsäljare tror den svenske generalagenten.
Foto: Thomas Ernsting
  • Opel har lyft kvalitetskänslan flera snäpp från föregångaren Vectra, vilket märks mest på insidan.
Foto: Rolf Gildenlöw
  • Biturbo 4x4 står det på bakluckan. Det betyder att motorn har två turboaggregat och driver på alla fyra hjulen.
Foto: Rolf Gildenlöw
  • När man öppnar bakluckan följer baklyktorna med. Så för att inte bilen ska bli helt mörklagd bakåt vid lastning och lossning finns ett par extralyktor på insidan. Tack vare den välvda luckan rymmer bagagerummet mer än man tror vid första anblicken.
Foto: Rolf Gildenlöw
  • Opel Eye heter systemet som kan läsa vägskyltarna och som via instrumentpanelen talar om för föraren vad som gäller. Här är fartgränsen 70 kilometer i timmen.
Foto: Rolf Gildenlöw

Har du tröttnat på att vänta på nya Saab 9-5 kombi? Köp då en Opel Insignia Sports Tourer. Det är samma bil. Nästan. Och den är mycket modernare och rymligare än den gamle trotjänaren från Trollhättan.

Annons

Om inget drastiskt händer med Saab Automobile innan hösten så kommer nya 9-5 att premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i slutet av september. Bilen står redan klar i Trollhättan och är byggd på samma Epsilon-plattform som den här bilen - Opel Insignia, som ersätter Vectra. I vår provbil sitter dessutom den nya dieseln med dubbelturbo som även Saab med tiden kommer att få tillgång till.
I vår kommer Insignia till Sverige som kombi och heter då Sports Tourer medan den svenska kombiversionen av nya Saab 9-5 lär döpas till Sport Combi.


Två varianter av Opel Insignia finns redan i Sverige - en sedan och en så kallad halvkombi. Samtidigt som den nya kombin lanseras i vår kommer två nya motorer: en 1,6-liters bensinmotor med turbo som ger 180 hästkrafter och en 2,0-liters diesel med dubbelturbo (biturbo) på 190 hästar.

Jag gjorde misstaget att köra dieselmotorn först och efter det kändes bensinmotorn lite orkeslös. Vilket den förstås inte är - det är dieseln som är ruskigt stark. Värt att notera är dock att Volvos nya D5-motor är ännu starkare trots att den drar mindre soppa. Det vittnar om att motorteknikerna i Skövde ligger i framkant.
Poängen med dubbelturbo, en liten och en stor, är att laddtrycket byggs upp snabbare och ger motorstyrka redan på låga varv. Den som vänjer sig vid den här motorkaraktären får svårt att trivas med en bensinmotor.

Provbilen har ett aktivt Flex ride-chassi och fyrhjulsdrivning från svenska Haldex med elektronisk differentialbroms. Köregenskaperna är vassa men 18-tumshjulen med superlåg däckprofil ger en ganska stötig gång.


Bland många tekniska finesser hos en välutrustad Insignia märks adaptiva strålkastare med nio olika ljuslägen som automatiskt anpassar sig efter rådande väder och trafikmiljöer. Även avbländning vid möte sköts automatiskt.

Opel är också först i världen med ett system som via en inbyggd kamera (Opel Eye) läser av vägskyltarna längs färdvägen och upplyser föraren om bland annat gällande hastighetsbegränsningar. Systemet kan analysera 30 bilder i sekunden. Svagheten, sett ur svenskt perspektiv, är att det är aktivt endast i hastigheter mellan 60 och 200 kilometer i timmen.

Merkostnaden för kombin, jämfört med fyradörrarsmodellen, är 18 000 kronor. Det svenska priset på testbilen med nya dieseln är ännu inte fastställt men bilen med likadan diesel, fast med enkel turbo och 160 hästkrafter, kostar 265 500 kronor. Men då utan fyrhjulsdrivning och aktivt chassi.

Bilen med den nya turboladdade bensinfyran på 180 hästkrafter vill de svenska återförsäljarna ha 254 900 kronor för.



rolf.gildenlow@ttspektra.se

Mer läsning

Annons