Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så gör du bilen vårfin

/
  • Johan Siim driver bilrekonditioneringsfirman Tuna Bilvård och är expert på att få slitna bilar att se ut som nya. Oftast är det bilföretag som kommer till honom för att få inbytesbilar att bli så tilldragande att de snabbt kan få nya ägare. Men privatkunderna blir allt fler i takt med att folk får allt mindre tid över till att själva vårda sina bilar.
  • Insidan kräver ibland mer jobb än utsidan. Och det gäller att veta vad man gör, enligt Fredrik Johansson på rekonditioneringsfirman Tuna Bilvård. Dagens bilinredningar är ofta gjorda av plast, även om det ser ut att vara ett ädlare material, och då kan allt för tuffa rengöringsmedel göra stor skada.
  • Alla som försökt polera en bil vet hur svårt och jobbigt det är. Solen brukar avslöja om polermaskinen körts av en amatör. Men Ghassan Dawood på rekonditioneringsfirman Tuna Bilvård vet vad som krävs - bra grejer och bra utbildning.

I vårsolens obarmhärtiga ljus avslöjas den trista sanningen - den en gång så blanka bilen har förlorat sin glans. Kanske har den rent av har börjat lukta unket på insidan efter vinterns fukt och väta? Men med rätt grepp känns den snart som ny igen - Johan Siim har de smarta tipsen.

Annons

Johan Siim är expert på att få gamla bilar att se ut som nya. Tillsammans med kollegan Jonas Andersson driver han rekonditioneringsföretaget Tuna Bilvård i Eskilstuna.
- All bilvård handlar i grunden om att hålla bilen ren. Både på insidan och på utsidan, säger Johan.


Har man slarvat länge med rengöringen så kan det vara värt att ta hjälp av proffs. Inte minst för miljöns skull. Det är faktiskt inte tillåtet att stå och slabba med starka kemikalier hemma på gården eller i det egna garaget om sköljvattnet hamnar i naturen eller i en dagvattenbrunn.


Om smutsen sitter fast riktigt ordentligt krävs det dessutom ofta tillgång till dyra maskiner för att resultatet ska bli bra. Maskiner som det gäller att kunna behärska. Lacken är ju bara några my tjock, så går du på med slipmaskin måste du vara varsam om du inte vill göra mer skada än nytta. Moderna billack i flera skikt är också mer komplicerade att vårda.
- En av billackens värsta fiender är fågelskit. Den fräter in i lacken som i värsta fall kan krackelera. Så även om du inte orkar tvätta hela bilen ska du åtminstone se till att så fort som möjligt tvätta bort det fåglarna släppt ifrån sig. Även smårepor och stenskott bör du täppa till så snart som möjligt så att inte fukt och därmed rost når själva plåten, säger Johan.

- Även här gäller det att angripa smutsen med en viss försiktighet. Det mesta på bilens insida är numera gjort i plast, även om det ibland ser ut som trä, metall eller andra ädla material. Och plast kan bli väldigt ful om du använder fel sorts rengöringsmedel, säger Johan.


Om bilen är riktigt inpyrd räcker det kanske inte enbart med städning. Då måste säten och golvmattor tvättas.
- Till det behövs maskiner som blöter igenom tyget med tvättmedel och samtidigt tar hand om smutsen. Blir smutsvattnet stående kvar i materialen så kan det komma att lukta ännu värre i bilen.



rolf.gildenlow@ttspektra.se

Mer läsning

Annons