Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skoda– alltid redo

/
  • Rejält omgjord. Med en rejäl ansiktslyftning, skärmbreddare, större hjul och högre markfrigång ser nya Skoda Octavia Scout större ut än tidigare. Men på insidan är den faktiskt ännu större än den ser ut.
  • Öststatsdoften borta. Ny ratt och nya material ger en högre kvalitetskänsla åt interiören. Och den gamla öststatsdoften är för länge sen borta.
  • Bara manuell. Scout finns bara med manuell växellåda.

På 80-talet var svenska journalister nära nog att ta livet av tjeckiska Skoda genom att välta bilen i tv. Men det var också en svensk som ledde Skodas remarkabla comeback.

Annons

I nya Octavia Scout har man dessutom förlitat sig på ett svenskt fyrhjulsdrivningssystem. Alltid redo!

Nu lär väl inte Skoda Octavia Scout välta den svenska fyrhjulsdrivna favoriten, Volvo XC70, av tronen. Men tjecken är faktiskt förbluffande konkurrensduglig trots att de två inte lirar i samma storleksklass. Ändå är det just lastförmågan och bagageutrymmet som är bilens styrka. Och så är Octavia Scout förstås billigare än svensken i både inköp och drift – trots att AWD-systemet från svenska Haldex i princip är detsamma.



Men egentligen ska man väl jämföra Skoda Octavia Scout med Volvo V50 AWD eller med det tyska koncernsyskonet Volkswagen Golf Variant 4Motion. Då står sig Octavia ännu bättre. Den tål även att mäta sig med den större släktingen Volkswagen Passat Variant 4Motion (4Motion baseras också på svenska Haldex). Fast Scout ser förstås lite fräckare ut med högre markfrigång, skärmbreddare och skyddsplåtar.
Det som skiljer nya Octavia från föregångaren är mest kosmetika med ny grill, nya strålkastare, nya baklyktor och nya stötfångare. Det gäller även Octavia Scout och gör att bilen ser lite större ut än tidigare. Utrymmena är dock desamma som hos föregångaren, alltså bäst i klassen och i klass med bilar som är ett nummer större.



Nya material på insidan höjer kvalitetskänslan och en ny ratt, nya instrumenttavlor och nya reglage ger ett fräscht intryck. Här finns inte ett spår av den öststatsatmosfär vi minns från de första utgåvorna, när svensken Hans Folkesson tog över utvecklingsarbetet i Mlada Boleslav.
I provbilen sitter Volkswagen-koncernens högteknologiska TSI-motorn på 1,8 liter som ger 160 hästkrafter till en imponerande låg förbrukning. Alternativet är en dieselmotor på 140 hästar. En sexstegad manuell växellåda är däremot det enda transmissionsalternativet. Den geniala sjustegade DSG-växellådan med dubbelkoppling, som annars går att få till den här motorn, finns tyvärr inte på Scouts tillvalslista.



Både Volvo och Saab tackade en gång nej till den gamle rallylegenden Sigge Johanssons uppfinning – differentialen som gav en mycket snabbare och pålitligare fyrhjulsdrivning än de dominerande viskokopplingarna. Men Haldex i Landskrona nappade efter ett tips från Volkswagen som också blev också först med att använda systemet. Det döptes till Volkswagen 4Motion – i dag använder dock biltillverkare som Audi, Seat, Saab och Volvo samma system.
Och det är alltså den tekniken som sitter i Octavia Scout. Det går även att köpa en vanlig Octavia Combi med samma fyrhjulsdrivning om du vill vara lite mer diskret och gärna slipper skärmbreddare och hasplåtar. Då sparar du dessutom 15 000 kronor. Så mycket billigare är nämligen den vanliga, fyrhjulsdrivna kombin i Elegance-utförande.

rolf.gildenlow@ttspektra.se

Mer läsning

Annons