Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skoda som limousin

/
  • Skoda Superb var redan innan modellskiftet störst och mest prisvärd i klassen. Nu vittnar även materialval och finish om att tjeckerna vill lira i tungviktsklassen.

Det största felet med nya Skoda Superb är priset! Vem vill köpa en lyxlimousin som är billigare än en folkbil? Snikversionen av Volvo V70 kostar nämligen mer än den elegantaste versionen av Superb TSI. Nu har tjeckerna också graderat upp interiören så att bilen känns elegant även på insidan.

Annons

Skoda Superb är större och framförallt rymligare än både Volvo S80, Saab 9-5, Audi A6 och Mercedes E-klass. Den hör helt enkelt hemma i limousinklassen. Och är
alltså billigare än den billigaste versionen av den svenska folkbilen Volvo V70.
Problemet är namnet. En Skoda är helt enkelt fel varumärke på direktörsvillans garageuppfart.
Fast då kan man inte hela Skodas historia. Innan de tjeckiska bilbyggarna hamnade på fel sida om järnridån, det vill säga efter andra världskriget, så byggde Skoda lyxbilar som var kända för kvalitet och komfort. En av dem hette just Skoda Superb.
2001 gjorde modellen come back. Huvudsakligen byggd på delar från moderbolaget Volkswagen. Kännetecknande var vidunderliga innerutrymmen och bra komfort medan köregenskaperna och materialvalen var något mindre vidunderliga.
Det här har fixats till när nu nya Superb är här.


Fortfarande är nästan allt under skalet hämtat från syskon inom VW-koncernen. TSI-motorn på 160 hästar i "vår" provbil finns att få även till modeller från VW, Audi och Seat, liksom växellådsalternativen. Det går också att få Superb med DSG-växellåda (dubbelkoppling) och med den senaste generationen fyrhjulsdrivning från Haldex.
I motorprogrammet finns även en TSI-motor med lägre effektuttag plus två dieslar och en bensinsexa.
TSI-motorn är ganska liten men med variabel turbo och direktinsprutning ger den klart godkända prestanda. Med en mer avancerad hjulupphängning bak känns Superb nu också lite snärtigare i gången. Hjulbasen har kortats från 281 till 276 cm, lite ovanligt i dessa tider, vilket förmodligen bidrar till det lite bättre fotarbetet. Den har också bantats ungefär 50 kg.


Skoda Superb är nästan osannolikt rymlig i baksätet och fotpall finns faktiskt på tillbehörslistan. Men även bagagerummet är imponerande stort. Mätt i liter rymmer det faktiskt något mer än Volvo V70, som ju är en kombi. Och Superb kommer snart även i kombiutförande och blir då förstås ett rejält hot i packåsneklassen.
En kul finess på "vår" bil är att kofferten kan öppnas på två olika sätt. Antingen med en vanlig bagagelucka eller som en kombisedan, där hela bakrutan följer med.


Antisladd, nio krockkuddar, däcktryckskontroll, klimatanläggning, regnsensor, xenonstrålkastare med kurvfunktion, elmanövrerade stolar, eluppvärmt baksäte, solgardin och en massa annat är standard i Elegance-versionen.
Sen går det att plocka på hur mycket som helst till. För 3 400 kronor kan du till exempel få ett system som automatiskt fickparkerar din bil. Tryck på en knapp och släpp ratten. Imponeringsfaktorn är hög.

Mer läsning

Annons