Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smalare däck framtidens trend

/
  • Dags att byta däck igen. I framtiden blir det dock inte lika tungt och besvärligt. Nu går trenden mot smalare, lättare däck.
  • Ett aktivt hjul. På Peugeots elektriska konceptbil BB1 sitter däck av ett helt nytt slag. De här Michelin-däcken rymmer även drivning, broms och fjädring. Det gör att det blir mer plats för batterier, personer och last i den lilla bilen. Det innebär också att man kan ge en tvåhjulsdriven bil fyrhjulsdrift genom att byta däck.

Nu är det däckbytartider och dags för tunga, klumpiga lyft igen. Men bara lugn. Allt pekar mot att framtidens däck blir smalare och lättare.

Annons

Om man jämför dagens bildäck med hur de såg ut på 1970-talet upptäcker man snart en sak: De var smalare förr. Och även om dagens däck är bättre och säkrare var just smalheten faktiskt något positivt.

– Trenden med breda lågprofildäck, som vi har sett under många år nu, är inte bra. Breda däck ger generellt sett sämre bromsegenskaper på våt väg, gör att bilen bullrar mer och drar mer bensin. Enda gången de kan vara bättre är i extrema hastigheter på torr vägbana, säger Ulf Sandberg som är däckexpert på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Och nu är de smalare däcken på väg tillbaka, av flera skäl.

– Byter man från ett däck med högt rullmotstånd till ett med lågt kan man minska bensinförbrukningen med mellan 5 och 10 procent. Det blir snabbt pengar i plånboken, även om de nya däcken skulle vara dyrare, säger Sandberg.

Men det som verkligen driver på utvecklingen är inte konsumenternas krav, utan klimatkraven på biltillverkarna som måste sänka det totala koldioxidutsläppet kraftigt under kommande år.

– Även om däcken både vikt- och volymmässigt kan verka vara en liten del av bilen betyder de väldigt mycket, eftersom däcken hela tiden rör sig och är den del av bilen som möter väglaget och skapar friktion, säger Lennart Lomaeus på Michelin.

Ett exempel är det nya däck som Michelin utvecklar för bilar som Audi A4, Saab 9-3, VW Passat och Volvo S60 och V70. Däcket blir smalare än dagens, får en större diameter och mindre profilhöjd och påminner just om ett 1970-talsdäck. Det här ska ge en snittminskning av bränsleförbrukningen med 0,005 liter milen. Det är ju långt ifrån den 5 till 10 procents sänkning som Ulf Sandberg pratar om, men om tillverkarna utrustar bilen med däcket från början handlar det om hundratusentals bilar, och därmed en mycket stor total minskning av koldioxidutsläppet.

Även utvecklingen med fler el- och hybridbilar kräver smalare däck. Där handlar det både om att man vill minimera bränsleförbrukningen och göra däcken så små som möjligt för att ge plats åt skrymmande batterier.

Dags byta till sommardäck

l Fram till 31 mars är det krav på vinterdäck med minst 3 millimeter mönsterdjup vid vinterväglag. Man får köra med dubbdäck fram till 15 april och även under annan tid om det är vinterväglag.

För sommardäck är lagkravet bara 1,6 millimeter mönsterdjup, men rekommendationen är att ha minst 3 millimeter även på sommaren. Annars ökar bromssträckan vid vått väglag liksom risken för vattenplaning.

Lagra vinterdäcken

l För att däcken ska hålla så länge som möjligt ska man lagra dem svalt, mörkt och torrt.

Tvätta bort eventuellt vägsalt från däcken innan du lagrar dem. Vinterdäck som är fyllda med luft och monterade på fälg kan man förvara liggande, stående eller upphängda. Om de står bör de ha ett övertryck på 0,5 bar när de ställs in.

Mer läsning

Annons