Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Störst, bäst - och dyrast

/
  • Det svänger inte längre om tyska bilars instrumentpaneler. Även Mercedes återvänder till de raka linjerna. Det här är en förarplats man gärna färdas långt i.
  • Nya Mercedes E-klass kommer nu som kombi.Foto: Daimler
  • En blinkande lampa i ytterbackspegeln varnar för trafik i döda vinkeln. En säkerhetsfiness som Volvo haft i många år.
  • Bilen gör anspråk på att vara både störst, bäst och vackrast. Utseendet överlåter vi till betraktaren att bedöma men störst och bäst stämmer. Och dyrast!
  • Nästan precis två kubikmeter last sväljer bagageutrymmet om baksätet fälls. Och det görs med ett reglage som sitter precis vid lucköppningen. Luckan kan fjärröppnas från startnyckeln.
  • Mercedes fyrcylindriga diesel ger massor av kraft till en förbluffande låg förbrukning. Den svenska straffbeskattningen av moderna dieslar är pinsam.
  • Kombiversionen av nya Mercedes E-klass är nästan fem meter lång och ger gott om plats till både åkande och bagage. Luftfjädring och automatisk nivåreglering bak är standard.
  • Bilen gör anspråk på att vara både störst, bäst och vackrast. Utseendet överlåter vi till betraktaren att bedöma men störst och bäst stämmer. Och dyrast!
  • Nya Mercedes E-klass kommer nu som kombi.Foto: Daimler
  • Bilen gör anspråk på att vara både störst, bäst och vackrast. Utseendet överlåter vi till betraktaren att bedöma men störst och bäst stämmer. Och dyrast!
  • En blinkande lampa i ytterbackspegeln varnar för trafik i döda vinkeln. En säkerhetsfiness som Volvo haft i många år.
  • Nästan precis två kubikmeter last sväljer bagageutrymmet om baksätet fälls. Och det görs med ett reglage som sitter precis vid lucköppningen. Luckan kan fjärröppnas från startnyckeln.
  • Bilen gör anspråk på att vara både störst, bäst och vackrast. Utseendet överlåter vi till betraktaren att bedöma men störst och bäst stämmer. Och dyrast!
  • Kombiversionen av nya Mercedes E-klass är nästan fem meter lång och ger gott om plats till både åkande och bagage. Luftfjädring och automatisk nivåreglering bak är standard.

Världens bästa kombibil? Absolut. Om Mercedes nya E-klass i lådformat klarar kommande krocktest, förstås, och inte drabbas av några pinsamma fadäser.

Annons

Som när föregångaren visade sig vara lika lättrostad som en låda kaffe. Men i nyskick är kvalitetskänslan definitivt övertygande. Fast även prislappen är i topp.

Nästan två kubikmeter! Så mycket går det att stoppa in i kombiversionen av nya Mercedes E-klass om ryggstöden bak fälls. Sveriges vanligaste laståsna, Volvo V70, rymmer drygt 1,5 kubik och giganten Audi A6 Avant sväljer knappt 1,7 kubik.

Detta rullande och nästan fem meter långa kassaskåp, för så solid känns bilen, sticker iväg från stillastående till 100 kilometer i timmen på 7,8 sekunder och förbrukar i genomsnitt bara 0,57 liter per mil.

I alla fall om den drivs av 2,5-litersdieseln som sitter i provbilen. Fast den svenska generalagenten tror att den lite mindre dieseln, 220 CDI, blir bästsäljaren. Den är bara aningen långsammare, kräver samma mängd bränsle men är cirka 35 000 kronor billigare i inköp.

Dyra tillbehör

Trots att Mercedes-Benz Sverige i princip sänkt priserna över lag sen förra generationens E-klass, så är ingenting billigt när det gäller Mercedes. Grundpriset på provbilen är 425 900 kronor men prickar man av extrautrustningen från tillbehörslistan så stannar slutpriset på drygt 660 000 kronor. Och då finns det ändå ytterligare en hel del att plocka på om plånboken tillåter. Adaptiv ljusbildsreglering till exempel, som anpassar belysningen efter hastighet och övrig trafik och night vision som med hjälp av infrarött ljus kan identifiera fotgängare på 150 meters avstånd. Trötthetsvarnare som uppmärksammar föraren på att han eller hon börjar tappa koncentrationen är dock standard, liksom den aktiva motorhuven som skyddar fotgängare vid en påkörning.

Åker kungligt

Man åker förstås kungligt i nya E-klass. Fattas bara annat. Tyst och bekvämt. Och varenda liten detalj känns genomtänkt och välgjord. Men det är inte en bil som inbjuder till någon direkt aktiv körning och nog finns det lite gubbkänsla i styrningen när vägen blir krokig. Stolarna är heller inte särskilt inbjudande utan stenhårda på typiskt Mercedesmanér. Men de vinner i längden och i en sån här vagn färdas man gärna långt.

Sammanlagt lanseras nya E-klass med elva olika motoralternativ. Den billigaste versionen, bensindrivna E200 CGI, kostar 379 900 kronor.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

rolf.gildenlow@ttspektra.se

 

Mer läsning

Annons