Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svart som synden

/
  • GER STABILITET.  Den jättelika vingen baktill är inte bara kosmetika utan fyller en viktig funktion hos Focus RS500. Den motverkar lyftkrafterna i höga farter och stabiliserar bakvagnen. Men den klarar inte en maskintvätt!
  • Recarostolar är standard. Du sitter som i ett skruvstäd. Men det blir kallt om rumpan vintertid – värme går nämligen inte att få. Stolarna går heller inte att höja eller sänka.
  • LÅNGLIVAD. Det står Ford Duratec på motorkåpan, men det är en gammal hederlig rak femma från Volvo, utvecklad i Skövde för lite drygt 20 år sedan. Ryktet om dess död har upprepade gånger visat sig vara betydligt överdrivet. I stället har den förfinats, utvecklats och uppdaterats.

Prestanda som kan göra vilken bilförare som helst till syndare. Och miljöbov blir du redan när du trycker på startknappen. Ändå drivs Ford Focus RS500 av en likadan motor som sitter under huven på var och varannan svensk familjebil.

Annons

Jo, det sitter faktiskt en femcylindrig motor från Volvo under huven på den här kolsvarta RS-modellen från Ford, som klår de flesta standardbilar på marknaden i dag. Om man nu kan kalla en bil som bara tillverkas i 500 exemplar för en standardbil. Det är just därför den heter RS500.

Hästkrafterna är inte riktigt lika många. Men 350 stycken räcker långt och är 45 fler än i vanliga Focus RS. Även vridmomentet är höjt från 440 till 460 Newtonmeter. Motorn har fått en större laddluftkylare, en större luftfilterbox och ett vidgat främre avgasrör. Plus en förstärkt bränslepump.

Det är nästan lite svårt att tänka sig att den här motorn faktiskt är drygt 20 år gammal och togs fram till Volvo 850.

Påklistrad färg

På utsidan utmärker sig Ford Focus RS500 genom att vara helt klädd i svart. Även hjulen är kolsvarta. Någon annan kulör går inte att få. Även om bilen faktiskt är folierad (den mattsvarta färgen är alltså en påklistrad plastfolie) är den svart även om du sliter bort folien. Fast blanksvart.

Det som körmässigt skiljer både RS500 och vanliga RS är motorns fantastiska dragförmåga genom hela registret. Medan andra sportvagnar med trimmade maskiner måste jagas på höga varv för att ge fullt utbyte kan den här bilen ”gubbköras” på höga växlar och låga varv. 50 kilometer per timme på sexans växel är inga problem.

Egentligen kommer växellådan bäst till användning vid motorbromsning. Vid acceleration kan du gärna hoppa över några steg – det skjuter på för fullt ändå.

Slutsåld

I ärlighetens namn fyller en sådan här bil ingen vettig funktion. Även om den går att köra snällt och laglig är den hård och stötig och allmänt opraktisk. Det är ju först på en racerbana den kommer till sin rätt och hur många har tillgång till en sådan?

Dessutom släpper den ut mer än dubbelt så mycket koldioxid som en Ford Focus Econetic med 1,6-liters dieselmotor.

Men den som tycker att jag inte ens borde skriva om en sån här bil kan trösta sig med att det inte längre finns några att köpa. De 500 exemplar som tillverkades såldes slut på 27 minuter. Tio av dem hamnade i Sverige. Gissningsvis försvinner flera av dem in i något garage som samlarbil. Det exemplar jag lånade lämnade jag tillbaka utan minsta saknad.

Rolf Gildenlöw / TT Spektra

Mer läsning

Annons