Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

V50 Drive - blev miljöbil i sista stund

/
  • SMÅ SKILLNADER.  På utsidan är det svårt att se att det här är en miljöbil. De speciella aerodynamiskt formade fälgarna sticker ut mest på           Volvo V50 Drive. Men även den skillnaden blir osynlig när bilen körs.
  • INGEN RÄDDARE. Den nya Drive-serien lär inte rädda så värst många jobb i Sverige – bilarna byggs ju i Belgien och motorerna är franska.
  • SPAR BENSIN.  Fälgarna är specialgjorda för att minska luftströmmarna kring hjulen. Däcken är specialgjorda för att minska rullmotståndet. Byter man till vanliga vinterdäck på vanliga plåtfälgar ökar bränsleförbrukningen.
  • LÄCKERT. Vill du göra ytterligare en miljömarkering väljer du mittkonsol och övriga inredningsdetaljer i svensk ek i stället för i plast eller plåt.

Snålare och miljövänligare bilar förväntas bli räddningen för Volvo. Men den nya Drive-serien lär inte rädda så värst många jobb i Sverige – bilarna byggs ju i Belgien och motorerna är franska. Men kombinationen är perfekt och ger svensk miljöbilsstämpel. I sista stund.

Annons

Nu är ju varken bilmodellen eller drivlinan ny. Det är inte heller de tekniska lösningarna som pressar ner förbrukningen precis under miljöbilsgränsen.



Volvo V50 lanserades redan 2003 och är baserad på Fords så kallade C1-plattform. Den snåla dieselmotorn är utvecklad av Peugeot-Citroën (PSA) och finns i en rad franska bilmodeller. Sedan Ford för tio år sen träffade ett samarbetsavtal med PSA har den så kallade DV6-motorn successivt införts som ett dieselalternativ också till Focus och Fiesta – och till Volvo C30, S40 och V50.
Det Volvos tekniker nu har gjort är precis samma sak som flera av deras konkurrenter gjorde för flera år sen, nämligen filat på aerodynamiken, minskat rullmotståndet, sänkt vikten och höjt utväxlingen. Med ett enda mål – att få ner koldioxidutsläppen under miljöbilsgränsen.
Volvo är alltså sent ute. Drive- serien kommer ut i handeln lagom till att både miljöbilspremien och förmånerna i övrigt tas bort.
Men räkna med att de just nu relativt låga priserna på bensin och diesel snart skenar iväg igen och då kommer det att kännas rätt behagligt att kunna åka 115 mil på en full tank. Medelförbrukningen är nämligen 0,45 liter milen och följer du som förare växlingsindikatorns anvisningar på instrumentpanelen går det att hålla sig kring 0,45–0,47 liter.
En sjätte växel hade möjligen kunnat få ner förbrukningen lite till, men det hade också inneburit mer vikt och mera ryckande i växelspaken. När kommer den elektroniskt styrda växellådan med dubbelkoppling?



Priset för V50 Drive är exakt detsamma som för vanliga V50 med identisk 1,6-litersdiesel, så valet borde ju vara enkelt. Varför ens sälja en bil som drar 0,50 liter milen i stället för 0,45? Jo, det finns en väsentlig skillnad mellan de två. Drive-modellen får bara ha 800 kg på dragkroken! Det är 500 kg mindre än vanliga 1,6D.
Utseendemässigt är det främst de aerodynamiskt anpassade fälgarna som utmärker V50 Drive. Att det också sitter lättrullande däck på dem tänker nog ingen på och inte syns det att markfrigången är tio millimeter mindre eller att 70 procent av grillens luftintag är igentäppta för att minska turbulensen i motorrummet. Och eftersom motorn är så stark på låga varv lider i alla fall inte jag av att växlingsstegen är längre mellan trean, fyran och femman.
Det finns massor av miljöbilskunnande i Göteborg som hållits inlåst av makthavarna i Detroit. Det är dessa gubbar som nu tvingas stå inför den amerikanska kongressen och skämmas. Inser de kanske nu också att det är dags att släppa sina svenska fångar loss. Det är ju snart vår!



rolf.gildenlow@ttspektra.se

Mer läsning

Annons