Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Världens snabbaste livräddare

/
  • Det är inte farten som dödar utan det plötsliga stoppet, brukar det heta. Krafterna de åkande utsätts för vid en kollision är enorma. Krockkudden ökar inte bara chansen att överleva utan att också att undgå svåra hjärnskador.

Pang! På mindre än en hundradels sekund är det över. På den korta tiden ska världens snabbaste livräddare - krockkudden - hinna lösa ut vid en olycka, skydda de åkande och sedan tömmas ur igen.

Annons

Dessvärre är det inte bara ögat som sviker vid så här snabba förlopp. Inte heller kroppen i övrigt klarar av att tvärstanna på bara någon hundradels sekund. Inte utan hjälp. Amerikanska forskare har detaljstuderat vad som händer inne i huvudet vid en kollision i landsvägsfart och konstaterat att hjärnan "skvätter omkring som yoghurt" inne i skallen.

Handgranat
När krockkudden lanserades på allvar i Sverige i slutet av 1980-talet föregicks den av en ganska massiv skräckpropaganda, som påminde om den som tio år tidigare skrämde folk till att använda bilbältet. I de fall någon skadats eller dödats av en krockkudde har det uteslutande handlat om obältade trafikanter som suttit eller stått (!) för nära instrumentpanelen. Eller att en bilbarnstol monterats framför passagerarkrockkudden. Kudden, som vid en vid en kollision ska fånga upp den åkande inom bråkdelar av en sekund, blåses upp med en sprängkraft som motsvarar den som finns i en handgranat.
Trots att krockkuddens "arbetspass" vid en olycka är över på några tusendelar av en sekund så är förloppet väl uträknat. Några tusendelar fel åt något håll kan resultera i att den åkande antingen hinner kastas för långt fram eller att kudden hinner tömmas.

Intelligenta kuddar

På senare år har krockkuddarna blivit än mer "intelligenta" och löser ut med olika kraft beroende på krockhastighet. Dessutom har de försetts med ventiler, för att kunna bromsa upp passageraren på ett mjukare sätt. I dag utvecklas även krockkuddar som är kopplade till system som kan känna av den åkandes storlek och vikt.
Förutom krockkuddar framför förare och framsätespassagerare har det tillkommit krockkuddar i bilens sidor, stolsryggar och innertak. Volvo var först med en hel gardin uppbyggd av en rad krockkuddar i taket, som skyddar de åkande både i fram- och baksätet. Det har nu alla stora biltillverkare tagit efter. Honda jobbade ett tag med krockkuddar som var inbyggda i bilbältena för att mjukare fånga upp de åkande vid en olycka.
Flera biltillverkare har även börjat med krockkuddar vid fötter och knän och i framstolarnas baksidor för att skydda de åkande bak. Jaguar har också en krockkudde under motorhuven som ska mildra islaget om man kör på en fotgängare och amerikanska Ford har experimenterat med yttre krockkuddar som utlöses vid en kollision med oskyddade trafikanter.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

rolf.gildenlow@ttspektra.se

Mer läsning

Annons